Flera frågor om drottningar

Hem Forum Praktisk biodling Flera frågor om drottningar

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14386

    I en av våra  kupor fanns vid koll i söndags en hel mängd drottningceller varav några helt täckta. Jag kunde inte hitta drottningen, och jag är osäker på om hon var vingklippt eller inte. Ska försöka få tag i drottningodlare som jag köpte samhället av, det är en svärm och jag minns inte om vi fick en ny drottning med svärmen, eller om den gamla följde med.

    Nu lät jag i alla fall cellerna sitta kvar, senaste kollen i kupan var för ytterligare en vecka sedan, så de har lyckats skapa alla dessa drottningceller under bara en vecka. Det finns ju ett antal alternativ för vad som kan ha hänt i kupan och vad som kommer att hända:

    Alternativ:
    1) hon kan ha varit vingklippt, svärmat och hamnat nedanför kupan och blivit fågelmat
    2) hon kan ha försvunnit vid min hantering av bina,
    3) jag är osäker på om det är färre bin än tidigare i kupan, men om hon redan svärmat iväg är hon ju borta och då behöver de en ny drottning. Är det svärmdrottningen vi fått med vid köpet har hon kanske beteendet i sig, hade det varit en av hans svärmtröga hade detta kanske inte hänt.
    4) hon är kvar, men förbereder sig för svärmning.
    Det finns kanske fler alternativ?

    och nu undrar jag om jag bör gå dit igen idag och ta bort alla dessa drottningceller även om jag inte hittar drottningen…?

    Fortsättning följer för vi har ett par samhällen till, som jag observerar lite extra noga – ett där det inte finns några spår av en drottning, och inte heller svärmceller, och ett där vi förhoppningsvis fått en ny drottning sedan den förra svärmat iväg, och den svärmen lyckades vi fånga in direkt.

    Vad gör jag om det inte finns någon drottning i ett av samhällena och inga svärmceller och inget öppet yngel som de själva kan göra drottningar av? Ska jag ta en yngelkaka med öppet yngel, från ett annat samhälle, och hur transporterar jag den då, på bästa sätt?

    Många frågor – tacksam för svar!  🙂

    /Stina

    #16413

    Man behöver inte ge sig f*n på att hitta drottningen, det tar tid och man rör om i hela kupan.
    Finns det yngelramar, larver, ägg i ramarna så finns hon ändå någonstans, låt bina själva sköta om det.
    Men försök gärna få tag på en svärmtrög drottning för utbyte. Invintra med ny drottning och ge samhället en bra start nästa sässong.

    Svärmar betyder alltid mera arbete, mindre honung, bortkastad tid och bara problem.

    #16414

    Nej, jag brukar inte leta aktivt efter henne, utan ser ju om det finns tecken på att hon är där. Försöker störa bina så lite som möjligt, men har fått lära mig att jag bör plocka bort påbörjade drottningceller varje vecka vid genomgång av samhällena, alltså gör jag det. Nu såg jag ju tydligt drottningcellerna, och att de var täckta, och någon har tidigare skrivit i detta forum att finns det täckta drottningceller är det ett tecken på att den tidigare drottningen gett sig av. Alltså lät jag dem sitta kvar eftersom de var täckta, och jag inte såg någon drottning. Nu låter jag bina sköta processen själva, men jag kan ju inte låta bli att undra, om det var rätt… 🙂  /Stina

    #16415

    Dina bin verkar vara väldigt intresserade av att svärma så bäst är väl att skaffa in nya drottningar som är avlade på svärmtröghet och ersätta dom befintliga med. Men vänta med att riva drottning celler tills du fått tag på nya. Några dagar innan du får dom nya så river du eventuella dr-celler och/eller avlägsnar befintliga drottningar (spara dom gärna i nån avläggare, kan vara bra att ha i reserv om nått går fel). Är det fredliga bin så brukar det inte bli några problem, annars kan det vara bra att vänta tills invintringen och byta drottningarna då.

    #16418

    Nej, jag brukar inte leta aktivt efter henne, utan ser ju om det finns tecken på att hon är där. Försöker störa bina så lite som möjligt, men har fått lära mig att jag bör plocka bort påbörjade drottningceller varje vecka vid genomgång av samhällena, alltså gör jag det. Nu såg jag ju tydligt drottningcellerna, och att de var täckta, och någon har tidigare skrivit i detta forum att finns det täckta drottningceller är det ett tecken på att den tidigare drottningen gett sig av. Alltså lät jag dem sitta kvar eftersom de var täckta, och jag inte såg någon drottning. Nu låter jag bina sköta processen själva, men jag kan ju inte låta bli att undra, om det var rätt… 🙂  /Stina

    Jag vet! Har fått det undervisat själv en gång i tiden.

    De som har Carnica eller bin som ofta svärmar lär gärna ut på det Tyska sättet att lyfta och riva svärmceller. Tyskarna har nästan gångjärn på sina lådor för att lättare lyfta upp lådan. Att riva celler är bara att skjuta problemen framför sig, det bara återkommer.

    Nu är det 2012 och nya tider. Man river inte svärmceller längre. På svärmiga samhällen kan det fungera men oftast blir det fel i kombination med att det saknas en befintlig drottning  i kupan.

    En modern och kreativ biodling idag använder svärmtröga bin. Man har kommit långt i sin avel  inom  Buckfast och Ligusta grupperna. Svärmar bina tar man hand om samhället i stället för svärmen.  Jag skiter numera fullständigt i svärmar och har svärmtröga bin så det verkligen märks i bigårdarna.

    I år har jag haft en svärm och förra året 3 st, då tog jag hand om en av svärmarna  och det är detta samhälle som svärmat igen.  Så blir resultatet, alltså meningslöst jobb.

    Inga svärmgaller, inga galler eller magiska bottnar för att förhindra svärmar.

    Allt oavsett vad det är hanteras enkelt! Inga barrikader för bålgetingar eller talgoxar. Har man myror kan man mata myrorna med 2 kg gammalt socker på våren innan saven stiger i träden.

    Alternativt är att som biodlare tänka rationellt och helt enkelt flytta bigården från myrorna om man inte får ordning på problemet. Alltså inga burkar/oljor/ullfett eller annat klet.

    Gör biodlingen fantastisk redan från början. Tänk rationellt, hur löser man ett problem enkelt? Bort med gamla ingrodda biodlartankar. Gör det enkelt och få mycket tid över till vettiga saker.

    Börja med drottningodling redan nästa sässong men köp först några bra drottningar från en erkänd bra leverantör av drottningar. Det kostar men är värt varenda krona.

    Allokera tid för att klassificera bigårdarna, bina, sjukdomar, varroaplanering och allt POSITIVT i stället.

    #16420

    Det är alltid lika intressant att läsa de svar jag får på mina inlägg! Tack för att ni engagerar er! Nu har jag fyra burkar med ymp som verkar klar, så nu försvinner jag in i honunghanterandet några timmar, eller mer. Köpte för övrigt en Blandare från Cotech, Sten-Åke, tack för tipset! /Stina

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in