Flow hive

Hem Forum Redskap Flow hive

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15032

    Hej
    Jag planerar att starta som biodlare nästa år. Har sökt information på nätet om allt möjligt. Jag har stött på en australiensisk metod som kallas Flow Hive, som inte är ute på marknaden ännu, men man kan beställa till nästa säsong. Det är en lite dyrare teknik, men man slipper ju köpa ex slunga mm.
    Någon som har några tankar om detta?

    #19147

    Jag har också kikat på dessa ramar, men jag tror inte att du klarar dig undan en slunga i alla fall. Alla ramar i kupan är ju inte flow hive om jag förstått det rätt.

    Men idén är verkligen intressant, tänker du köpa?

    #19148

    Ja, jag,funderar på en komplett kupa med yngelkammare och skattningdlådq. Pris ca 7000 inkl frakt. Jag tycker det är ett bra pris om man räknar med att slippa köpa slunga mm.
    Vad säger du?

    #19149

    Tror många har sett deras video och visst ser det smidigt och lovande ut även om det är blandade åsikter hur/om den faktiskt fungerar. Har även jag lekt med tanken på att beställa en komplett kupa men priset avskräcker mig.

    Jag vet inte om 7000kr på något sätt kan ses som ett bra pris. Väljer du att köpa en komplett kupa från biredskapshandlarna så får du ge runt 2000-2500kr. Kollar du hos din lokala förening så kan det finnas någon där som har minskat ner sina samhällen och har lådor över som du kan köpa för billigare peng. Är du lite händig och snickarglad så kan du bygga själv, ritningar finns.

    Din lokala biodlarförening har troligtvis en slunga som du kan använda dig av till en början så slipper du en relativt stor investering i början av biodlarkarriären.

    Men man får väga för och emot, flow hive kan ju vara starten till något revolutionerande i biodling och det kan vara ett sidospår. Någon som läser detta som faktiskt har varit med och använt en ?

    #19150

    Videon visar bland annat inte hur det blir när bina har lagt lite pollen i cellerna, eller vad som händer med täckvaxet, städar bina undan det eller blir det kvar på kakan?

    Jag tror visst att man kan få honung direkt från kupan, men jag tror inte att ramarna är lika arbetsbesparande som uppfinnarna vill göra gällande. Intressant är att vissa av klippen rinner honungen ner i öppet kärl, andra med täckt kärl  ;D

    Min tanke var att man skulle ha kupan som en demokupa, och vid studiebesök o.dyl skulle man kunna vrida på kranen och servera ”nyslungat” till besökarna. Mest som en kul grej, eller som testkupa för utvärdering.

    #19152

    Tack för synpunkter. Man måste väl vara lite försiktig innan man provat. Men jag tänker prova, och ska dela med mej mina erfarenheter så småningom!

    #19156

    Det ser jag fram emot redan nu.  😉

    #19556

    En video med lite kort info om premiärskörd med FlowHive i Sverige:
    https://youtu.be/f_9PcJ0isEA

    #19558

    Jag vet att det införskaffats Flow Hive lite varstans här i Sverige, och det ska bli roligt att höra deras kommentarer när de varit i drift ett tag.

    #19560

    Just pollen i ramarna klagas det redan över, då funkar inte principen…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in