Flytt av biodlngsmaterial (kupmaterial)

Hem Forum Bihälsa Flytt av biodlngsmaterial (kupmaterial)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15291

    Det finns skrivet en massa på olika forum och en otroligt massa åsikter om allt.

    Men vilka är de riktiga reglerna för flytt av material, typ att avyttra några EPS kupor med plastramar, där allt vax mm skrapats bort, där plastramarna tvättats så rent det går.

    Inga bin och definitivt inga synbara sjukdomar från bigårdarna. Bara ett hop-plock av överblivet begagnat material som kan komma till användning hos någon som vill uttöka till ett lägre pris genom att anskaffa typ välskött begagnat fram till 31 mars.

    Så här står det hos länstyrelsen!

    Vad gäller när jag vill flytta vaxkakor och biodlingsredskap?
    Även utbyggda vaxkakor och avfall av sådana, begagnade bibostäder och begagnade biodlingsredskap får inte föras bort från församling som förklarats smittat med amerikansk yngelröta, utan att flyttningstillstånd utfärdats av tillsynsmannen i distriktet. Under tiden 1 oktober – 31 mars får dock vaxkakor och avfall av sådana flyttas för omsmältning.”

    Texten tolkar jag som att det är tillåtet om området där kupmaterialet kommer ifrån inte är förklarat smittat med amerikansk yngelröta och att ramarna är fria från vax och honung i.e. rena.

    Nu vill jag inte ha en massa vanligt ”jag tror” chatter här utan info om texten är korrekt enligt regelverket av någon som kan regelverket. Inte ens tanterna på länstyrelsen vet vad de egentligen skrivit och vad det betyder.

    #19801

    Jag vet att du ska besiktiga materialet innan flytten. Är du Godkänd Biodlare eller aktuell Bitillsyningsman gått igenom dina bigårdar 2016 så brukar ett tel-samtal räcka. Är de osäkra på hur dina samhällen ser ut bör de besiktiga dessa innan materialet flyttas. Även om du själv anser att du rengjort dem. Så säger lagen.

    #19802

    Då finns det tydligen tolkningsutrymme med länstyrelsens texter.

    Bitillsyningsman vill säkert åka och få lite ersättning för ett uppdrag.

    Men att titta på mina lådor och ramar efter rengöring är kanske inte så spännande. Vad skall han säga? Bra högtryckstvätt du har? Ganska meningslös kontroll av typ yngelröta när det inte finns ett skit att titta på hos ramarna mera än en matt nästan inget vax kvar på någon 1/100 dela mm. Hur kollar han då? Mera än bara är kåt på att skriva en reseräkning? Vilket förtroende skall vi ha för bitillsyningsmäns tillsyn för att de skall respekteras? Det här verkar ju löjligt och byråkratiskt.

    Men vaxet jag skrapat/tvättat och smält ner och gjutit en klump av får jag sälja …

    Skickar jag lådor med ramar för omsmältning hos köparen före den 31/3 och han smälter om vaxet och rengör allt och behåller det. Då flyttas materialet en gång mindre och alla regler uppfylls i princip.

    Var är referensen till ”lagen” som alla säger men inget vet.

    #19803

    Jag håller till viss del med dig om att en sådan kontroll är meningslös. Förutom att det är ett krav om man vill följa lagen.

    För oss andra som har våra samhällen vid liv ännu, och inte rear ut vårt material, så finns det ljus i slutet av tunneln. Hela konceptet med Bitillsyningsmän, Godkänd Biodlare osv är på väg att bytas ut till något betydligt smartare och enklare. Datum för när detta sjösätts finns inte ännu, men jag har goda förhoppningar efter kontakter med de involverade.

    #19804

    Min nedtrappning av maskiner har inget med frågan om flytta material att göra, så det hör lixom inte ihop. Vi har samhällen kvar och en annan målsättning. Maskinerna är inkänade många gånger om. Men avundsjukan är ju större än könsdriften hos somliga.

    Jag har träffat på tillsyningsmän som inte har en susning om regelverket. Då kan de börja med att rätta till bristerna i utbildningen. Skall man undersöka något om amerikansk yngelröta måste man kunna diagnostisera det på plats.

    Anser man att man kan göra det med en ockulärbesiktning på en tom ram är lixom tillsyningsmän precis lika tom. Slöseri med tid och energi för alla.  Men som sagt, en del gör allt för rapporten och hoppas få en hacka från länstyrelsen. Men det känns oetiskt.

    Du skulle referera till ”säger lagen” om flytt av material nu före 31/3 istf en massa chatter som vi inte önskade, alltså konkreta uppgifter.

    #19805

    Jag har träffat på tillsyningsmän som i princip kedjeröker, är inte rökare själv och blir så förbannad att de inte kan hålla sig under vistelsen hos folk som hatar tobaksrök.

    Tillsyningsmän som inte har säkra kläder när de kommer. De kan ha varit i vilken bigård som helst och knatar in hos någon. Det skulle vara plikt att använda höga stövel/sko överdrag. Engångsoverall och engångshandskar.

    Ovarsamma tillsyningsmän kan vara en potentiell smittorisk som få diskuterar, de tror de är smittfria för att de är tillsyningsmän trots att flera jag mött har varit riktigt j@ skitfärdiga.
    Ingår det ingen hyfs/hygienutbildning hos länstyrelsen?

    #19796

    Bisjukdomslagen §3 och Bisjukdomsförordningen §8. Din tolkning av citatet från Länsstyrelsen anser jag korrekt. Citatet är en lätt omformulering av förordningen.

    Notera dock att i dagsläget gäller tolkningen att har en församling en gång haft utbrott av sjukdom så räknas den som smittad. Församlingen kan därmed inte bli smittfri. Bor man i en sådan församling är lagen och förordningen tydlig.

    Det skall finnas kontaktpersoner på resp. Länsstyrelse som kan delge detaljerad information om smittområden och agerande vid smittorisk. Därifrån fick jag konkret information och vägledning. 

    /M

    #19828

    Så som reglementet ser ut tror jag att inte att allt efterlevs, antingen pga okunskap eller ren anarki. Ser man försäljningen på blocket eller köpannonser där man i princip köper och flyttar allt som finns. Tvivlar stort på att allt är besiktigat på t ex blocket.

    Vem vill låta någon rota i kupor nu om man vill sälja rengjort kupmaterial. Då väntar man fram till typ maj månad.

    Det borde finnas en klausul som friar desinficerat vax med riktiga maskiner.
    Man borde likställa väl rengjort material utan honung och vax som typ nytt material.

    Man kan ju se det så här också att vaxet säljs till en person på en adress för omsmältning.
    Tillåtet fram till 31/3.
    Det omsmälta vaxet kan säljas från denna person/adress pga denna person/adress inte har några kupor utan bara säljer desinficerat vax med typ Carl Fritz stora termo smältare som är avsedd för sådant.
    Vad skall besiktningen göra då?

    Regelverket hindrar definitivt inte att det uppkommer yngelröta. Det borde vara regler för vaxförnyelse och att vax alltid skall desinficeras med 130 grader i 45 minuter.

    Många som har denna apparat kör den med vanligt vatten och kommer upp till 90-95 grader. Våra redskapsbutiker gör så och det hjälper föga för att minska spridningsrisken.
    Det är också dessa som står för största försäljningen i kg räknat antingen som mellanväggar eller vax i klump. Allt vax från när och fjärran hamnar i dessa depåer och säljs ut över landet oavsett vilka förbehåll någon på länstyrelsen har om yngelröta.

    Det är en j@ oreda i all Vaxhantering och reglerna så korkade att de helt enkelt inte respekteras i den utsträckning man önskat. Det räcker ju med att bara en fuskar om det är en stor spridare för att det skall gå käpprätt.

    Då räcker det inte med att alla andra försöker göra rätt.

    Bihuset i Järfälla har definitivt ingen bra Vaxhantering det vet jag.

    Jag har dyr j@ termoolja i min och kör mitt vax enligt regelboken, men det hjälper inte. Regelverket premierar inte skötsam hantering.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in