För stor låda?

Hem Forum Allmän biodling För stor låda?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15481

    Jag köpte mina två första samhällen för drygt en vecka sedan och har lite funderingar kring storlek på lådor. Jag köpte några trälådor från återförsäljare och har efter det byggt mina egna baserat på innermåtten på dom lådorna jag köpte.
    Jag kör på LN 10 ramar, idag var jag ute och tittade till bina och märkte att det har blivit vildbygge mellan två av ramarna för att det var för stor glipa där.
    Nu till frågan, hur stort avstånd ska det vara mellan ramarna? Jag antar att vanliga avståndshylsor är rätt avstånd.

    Och hur ska jag göra med det utrymmet som blir ”över” efter att jag har satt i 10 ramar. Jag får utan problem i en till. Ska jag så köra på 11 ramar istället, även då får jag utrymme över, nästan så att jag får i en ram till.
    Jag börjar fundera på om ramverket jag köpt är fel, listen är 22mm men när jag har läst runt så ska dom vara 25mm.

    /Fredrik

    #20263

    Får du i 11 ramar så kör på det. Inte fel alls. Sedan kan du fördela ramarna så att avståndet mellan dem äter upp det sista utrymmet. Lite extra utrymme är bra när man skall plocka första ramen tex. Andra sätter en distansskiva för att täppa till så det inte blir vildbyggen. Då börjar man med att plocka upp den när man skall kika på ramarna.
    /M

    #20264

    Tack, då kör jag på 11 ramar jämt fördelade 😀

    #20265

    Ramvirke som är 22 mm brett, hmmm, det låter ju skumt…? Standard är 25 mm ramvirke. och ca 11-12 mm ramavstånd om lådan har standard innermått, dvs 382 x 382 mm. Under det förra årtusendet så var det väldigt vanligt med en så kallad ”sommarlucka” bredvid de 10 ramarna, och 10 mm ramavstånd. ”Sommarluckan” bestod av en träskiva, 10-12 mm tjock, med samma bigång runt om som ramarnas bigång.

    Förespråkarna hävdade att det skulle vara vänligare mot bina, ifall man började inspektionen med att dra upp ”sommarluckan” innan man drog upp första ramen. När man gått genom alla 10 ramarna så skulle ”sommarluckan” sättas ned på andra sidan, och efter nästa inspektion hamnade den tillbaks på första sidan igen osv.

    #20266

    Skumt, listerna jag köpt är 22 mm, och avståndsstiften 9mm, då får jag se till att hitta en annan leverantör med rätt mått på sina grejjer helt enkelt  8)
    Dom millimeter som diffar på mina 10 ramar med stift är ju det jag saknar för att fylla upp lådan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in