Framtiden för Svensk Mjöd.

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan Framtiden för Svensk Mjöd.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14477

    Vi har sett många reportage under några år i olika tidskrifter och Bitidningar om satsning på svensk mjöd. De jag själv smakat har i alla fall inte jag tyckt om.
    Ser man till producenternas siffror är marknaden på tok för liten för att bära en sådan produkt. Man behöver alltså inte vara något geni för att se att en sådan affärsplan inte kan bära sig för en producent, ändå har vi fått 10-15 lycksökare som tydligen inte analyserat marknaden och avkastning på investerat kapital.
    Mjödhamnen gör en brakförlust och enligt Systembolaget är försäljningen låg.
    Enligt Mjödhamnens VD skulle företaget vända förlust till vinst under 2012 om Svensk Mjöd skulle ha en framtid. Hur ser framtiden ut?

    #17129

    Funderar du på att starta mjödfabrik eller varför undrar du?  😉

    #17130

    Mjöd var nog det sista jag själv skulle satsa på, jag har trygg bra avsättning för mina egna produkter.
    Jag menar mest en analys av läget så att framtida intressenter skall få rätt marknadsinformation och ett bättre underlag innan de ger sig in i olika nya projekt.
    Från min egen vy ser jag olika ”masspsykoser” i den form att många gör samma sak även om utsikterna att lyckas ekonomiskt är små. Det finns för lite kunskap om marknaden och ingen analyserar den i former av affärsplaner.
    Jag tycker denna information/diskussion är viktig för alla och inte minst för framtida nya produkter. Man kan se möjligheter i allt men under den förutsättningen att det är ekonomiskt fördelaktigt så att inte nya får en förnimmelse att det är lönsamt och satsar trots att det egentligen inte är det.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in