Gammalt bikupa – kan den bli bebodd igen?

Hem Forum Bihälsa Gammalt bikupa – kan den bli bebodd igen?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14754

    Hej!
    Jag hoppas ni inte tar illa upp för min fråga men jag har lovat att undersöka detta för mina föräldrars skull:
    De hade ett bisamhälle på vinden som blev besprutat och bina dog (antar jag). Nu undrar de om det är viktigt att ta bort bikupan så att det inte kommer tillbaka bin? Eftersom det är väldigt svårt att ta bort detta så vill jag först veta om det är värt besväret. Kanske kommer det aldrig att komma tillbaka bin eftersom det har blivit besprutat eller finns risken? Behöver all hjälp jag kan få av er experter i ämnet! Tack!!!

    #18415

    var det en bikupa  eller var det vildbin?. 

    #18416

    Eller var det helt enkelt ett stort getingbo, vilket i så fall inte skulle vara så ovanligt som bin?

    #18417

    Om det varit ett vildbin bo så finns alltid risken att de ska bosätta sig bin är igen, men risken är väldigt minimal, så inte värt att riva hela vinden bara för det,

    #18490

    ooops just det – det var nog snarare getingar. Ja där ser ni mina kunskaper! NI experter har däremot säkert kunskap i detta ämne med – (smicker kan man ju komma långt med  😉 ). Ska jag riva ner det eller låta det vara? Är det sannolikt att det kommer dit nya getingar?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in