"Handbok i naturlig biodling"

Hem Forum Ekologisk biodling "Handbok i naturlig biodling"

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15227

    Peter Schneider Vingesköld
    Anett Dieng

    Är det någon som har läst”den” boken, frågade någon cyniskt på forum.
    Det är säkert fler än jag!!
    Redan när man ta i  boken känns det skönt och naturligt! (tygglikt material ),man får en
    positiv känsla. En av i denna prisklass absolut vackraste och lättlästa böcker om naturlig
    biodling för Nybörjare och även andra. Pedagogiskt väl uppbyggt får man följa Peter under
    ett år med sina bisamhällen. Mycket vackra bilder gör arbete åskådlig.
    Boken visar även, att det är egentlig ingen större skillnad mellan konventionell biodling och
    naturlig biodling.Dom skillnader som finns är ,att man känna tydlig Peters kärlek och upp-skattning till sina bi och deras drottning. Samma känsla finns, när man läsa” Abbe Warres”
    bok om biodling. https:// www. apicuture-warre.fr/.eminent översatt av Stefan Breitholz
    Även ”Johan Thür” 1946 förmedlar samma känsla. Här finns det kärlek och uppskattning
    mellan biodlaren och sina bisamhällen.

    beenice          känner inte Peter pesonligt!!

    #19595

    Jag har också läst boken, lånade den dock på bibblan. Jag har reflekterat över vissa saker han skriver, bland annat skriver han att den drottningcell som har starkast drottning får det tydligaste mönstret. Det ska jag kolla till nästa säsong.

    Sen förstår jag inte riktigt varför det skulle vara så himla fel med att drottningodla. Att bara hålla på med svärmceller känns rätt begränsande, och det känns som om man odlar på svärmbeteendet, eller?

    #19599

    Att bara hålla på med svärmceller känns rätt begränsande, och det känns som om man odlar på svärmbeteendet, eller?

    Exakt så är det. Man blir duktig på just att avla fram svärmningsbenägna bin om man orkar hålla på med svärmceller.

    Jag kan inte begripa varför folk inte i större utsträckning ansluter sig till en Avelsklubb om de har bin. Det är ju en enorm fröjd att tex slippa använda skyddskläder, och ha snittskördar och friskhet i samhällena som vida överstiger icke invigdas gissningar…..

    #19603

    Peter är ju sk demeter-biodlare. Vad är skillnaden på en sådan och en warré-odlare?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in