Hantering av täckta drottning celler

Hem Forum Biavel Hantering av täckta drottning celler

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14342

    När man har dragit fram täckta drottning celler och ska transportera dessa till tillsättnings samhällen eller apideor när kan man göra det säkrast, eller när ska man inte göra det för att undvika skador,dödsfall, och svin ?

    mvh edward 😛

    #16102

    Nu har jag gjort avläggarna på samma ställe jag haft drottningodlingen och inte behövt flytta än.
    Eftersom det finns portabla ”kläckskåp” är de säkert lämpliga att använda, skulle jag flyttat celler så hade jag provat Carricell.

    http://www.carricell.com/

    #16116

    Jag använder en plastburk fylld med bomull. Ett tryck med pekfingret och ner med cellen. Klarar långa transporter.

    #16118

    Det jag funderade på var om de är mer känslig under vissa perioder i puppstadiet, och i så fall när?

    Eftersom omlarvnings, ruvnings bi gården är långt ifrån de bi gårdar som jag vill tillsätta puppor och göra avläggare och drottning byte.

    mvh edward 😛

    #16120

    Det jag funderade på var om de är mer känslig under vissa perioder i puppstadiet, och i så fall när?

    Eftersom omlarvnings, ruvnings bi gården är långt ifrån de bi gårdar som jag vill tillsätta puppor och göra avläggare och drottning byte.

    mvh edward 😛

    Om man utgår från omlarvningsdagen har man en utkrypande drottning dag 12. Celler kan hanteras dagarna 5, 6 och 10, 11 och12.

    #16121

    Tack  😀

    Så med andra ord så är det bäst att flytta direkt efter täckning och strax innan kläckningen

    mvh edward 😛

    #16122

    Tack  😀

    Så med andra ord så är det bäst att flytta direkt efter täckning och strax innan kläckningen

    mvh edward 😛

    Prexis, så är det.

    #16123

    Jag har alltid varit väldigt noga med att hantera cellerna lodrätt, men såg att en utländsk stor drottningodlare rekommenderade att dag 10 transportera dem horisontellt istället för de tålde stötar bättre då. Stämmer detta? Och hur är det dag 5 i så fall? Jag kommer att göra lite försök i år.

    Curt, brukar man räkna man omlarvningsdagen som dag 0 eller 1? Jag räknar den som dag 0 och mina kläcks då dag 11. Tar jag för stora larver då?

    #16124

    Borde det inte vara skillnad i hantering vid transport om det är dag 5, 6 eller 10, 11 och 12? Hur påverkas puppan av långa transporter utan värme?

    Detta borde vara standard så att vi räknar rätt eller åtminstone lika, det kan lätt bli fel på dag.
    360201290932A1a01.jpg

    #16125

    Curt, brukar man räkna man omlarvningsdagen som dag 0 eller 1? Jag räknar den som dag 0 och mina kläcks då dag 11. Tar jag för stora larver då?

    Omlarvningsdagen är dag 1.

    #16126

    Bra då gör de som de ska, men då får jag försöka lära om, eller snarare kommunicera annorlunda när jag pratar med andra  😉 Jag tänker fortsätta räkna i antal dygn.

    #16127

    En av anledningar till mitt fråga var att jag ”mistänker, har hört” att puppan är känsligare under vissa utveklings faser och det kan eventuelt orsaka skador eller hämna vis utvekling vid kritiska tillfällen.

    mvh edward 😛

    #16128

    Hur påverkas puppan av långa transporter utan värme?

    Det kan man lösa med pet flaskor med varmt vatten i , vetekuddar, mm

    Mvh edward 😛

    #16129

    En till fundering, Beror / påverkar åldern på larven vid omlarvning vilken dag som cellen blir täckt? och där igenom skjuter räkne tabellen lite fel första dagarna?

    (för oss som inte har fått in snittsen och enhetlig standard än)

    mvh edward :p

    #16198

    Jag har alltid varit väldigt noga med att hantera cellerna lodrätt, men såg att en utländsk stor drottningodlare rekommenderade att dag 10 transportera dem horisontellt istället för de tålde stötar bättre då. Stämmer detta? Och hur är det dag 5 i så fall? Jag kommer att göra lite försök i år…

    Jag gjorde direkt försök och nu har två omgångar kläckt som jag transporterat liggande och det blev ingen tydligt försämring.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in