hantering övervintrat på 2 LN ?

Hem Forum Allmän biodling hantering övervintrat på 2 LN ?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15330

    Hej igen, jag är ny med bin från förra året. Fick då en avläggare som fyllde en LN.
    Det samhället gick bra förra året vad jag förstått, hon har varit så duktig och snäll.
    Så nu är det övervintrat på 2 LN. 

    Nu undrar jag om man ska möblera om i lådorna, flytta ramar mellan uppe och nere.
    Åke hanssons bok (min huvudvägledning) verkar utgå ifrån övervintring på en låda…..

    Kanske finns det redan en tråd på temat ? (har sökt lite men inte hittat)
    (och kanske lite om hur mycket foder man bör tycka dom ska ha kvar i mälardalen så här års, tänkte försöka gå in i helgen)

    tacksam för tips
    Georg

    #19923

    Finns ingen anledning att flytta runt ramar så här års, tror inte bina efterfrågar det i alla fall. Det ska finnas ett par ramar med foder i kupan, ett stort samhälle förbrukar minst 1 kg/vecka.

    #19924

    Ok, så drottningen gör ”rätt” alldeles av sig själv. Vilket man kan tro på.

    1kg/vecka !  är lite orolig; kändes som dom var lite stressade igår när jag tittade till dom, många flög men
    ingen kom hem med pollen … kan det vara tecken på att dom ”förtvivlat”  letar mat ?  Såg flera som var och
    hämtade vattendroppar på  blommor.

    Om man stödmatar; vilket är då bäst, hänga in en sockerlösningsbesprutad utbyggd ram eller sätta på en matningsanordning ?

    #19925

    Bina är säkert stressade av det kalla vädret. Bra att de hittar vatten, behövs för yngeluppfödningen. Kolla snarast om de har foder och stödfodra vid behov. Alla sätt är tillåtna. Foderlåda är bra, funkar säkert med en utbyggd ram doppad i sockervatten. Eller rör ihop sirap, socker och florsocker till en fast deg och smeta på ovansidan på ramarna med kupkniven.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in