Honung – kvalitet och annat

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan Honung – kvalitet och annat

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15393

    HEJ !

    tittat lite på forat men hittar inte värst mycket om, ja det som alla egentligen har som mål med verksamheten; Honungen.

    Jag är ny med bin sen förra året, och har en del frågor, kanske det finns bra litteratur jag  inte sett, nån har  kanske en ref.

    — min honung i år är helt annan än förra årtets; förra årets var mörkare (2 skattningar, ljusre 1a ggn sirapsmörk 2a), helt klar och mer aromatisk.
      i år ljus och grumlig (vad kan man tänka om grumlig, kanske klarnar när  den får stå ?)

    — undrar även; hur kan man avgöra om det är förra årets socker-fodring i en ram, fick för mig att en ram kunde ha varit kvar, eller haft delar kvar

    — ett antal ramar hade bara täckt honung till säg 30%, men verkade fast i de öppna cellerna, hur bör man resonera om såna ramar,
        slunga ? ta nån viss andel såna och låta andra sitta.  (några hade kanske ytterligare 20-30% där som börjat täckas från kanterna.

    — finns det bra/enkla knep avgöra när honungen är ”mogen”  (det blev som väldigt sent iallafall att slunga som idag iår, men dom verkar
    dra fortfarande, men nu får dom nog behålla det dom drar in)

    hälsninigar georg

    #20027

    Att honungen har olika färg, smak, doft och karaktär beror på vilka blommor bina hämtat nektar från. Grumlig honung kan bero på att den börjat kristallisera. Dragväxter med mycket druvsocker i nektaren eller pollenrester/varefter som startar kristalliseringen.
    Sockerramar från förra årets invintring är i regel kristalliserat nu. Har bina kvar foderramar (under spärrgaller dvs i yngelrum)  på vårkanten kan man repa sönder dem när samhället tar fart. Då käkar de upp sockerlösningen och det blir som drivfoder. Eller så kan man sonika plocka bort dem när de börjar fylla honung i skattlådorna. Då behövs de inte längre.
    Är en ram inte helt täckt kan man göra skaktest. Droppar honungen ur ramen när man skakar försiktigt på den kan den vara för blöt. Delvis täckta ramar torkar ofta till rätt fort om de kommer in i en torr miljö. Sen kan man slunga dem. En refraktometer är en god investering för att kolla vattenhalt.
    /Michael

    #20028

    Tack för svar, ungefär det jag ville höra 🙂
    Fast att man kunde eftertorka genom att vänta lite med slungning var ju intressant.
    Kanske skulle man fixa med nån liten fläkt och ett litet element. Och ja, ska nog köpa en refraktometer. Gör den skillnad på sockerarter vad gäller bestämma vattenhalten ? eller är allt socker lika
    Att det kunde börja kristallisera i ramarna hade jag inte koll på, antar att den kommer bli hård ganska snart då ? (hur klarar bina det då när dom ska börja äta)
    En annan fråga jag ställt mig är hur man kan hantera ramar med gammal honung/nektar gentemot bina.
    Jag tog av nån anledning ur en ram med 3/4 täckt honung när jag invintrade förra året, och hade tänkt
    repa upp och ge som mat till avläggare i år. Men annat kom emellan så det blev inte. Vad kan man göra, kan jag ge dom det som foder nästa vår ? (den har inte kristalliserat än, men det är kanske dumt att sätta den som vinterfoder ifall den skulle kristallisera, den är mörk så antar att det är mycket fruktos)

    #20029

    Inte hört att en refraktometer gör skillnad på sockerarter, så det är nog samma på allt.
    Fläkt och lite värme är klassisk torkmetod.
    En del honung kristalliserar i ramarna. Raps och andra oljeväxter kan vara luriga. Annan honung kan vara flytande många veckor eller månader. 
    Är honungsramen fullgod till våren när bina haft  rensningsflykt är en sådan ram mumma.
    /M

    #20031

    Mumma, ja det var så jag tänkte; frågan är hur jag avgör om den är ”fullgod”, den blir ju 1 1/2 år gammal i vår. kan man tro att det räcker med att den är flytande om man river lite i den ?
    Jo, ang. torkninng; det sägs ju att honung är hygroskopisk, så jag antar att det borde finnas tankar om
    hur torr (RH) luft man bör ha, värmer man blir ju RH snabbt lägre visserligen, för att det ska bli torkeffekt?
    /g

    #20032

    Är den flytande är det mat för bin.  🙂 De kan behöva tillskottet på vårkanten.
    Ja, honungen är hygroskopisk så den gillar inte för fuktiga miljöer då vattenhalten kan stiga vid öppen kontakt. Jag tror jag fick en tabell för hur honungen torkade i olika luftfuktigheter när jag gick biodlarkursen för några år sedan. Skall se om jag hittar den. Såvida inte någon annan hinner före med sådan info.
    /M

    #20033

    Hittade detta i min kurslitteratur :

    %RF i luften i relation till %Aq i honungen.
    %RF 50    55    60    65    70    75    80
    %Aq 15,9  16,8  18,3  20,9  24,2  28,3  33,1

    Med låg RF kan man sänka hög vattenhalt med ca 1%/dygn.

    /M

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in