Honung som släpper från glaset

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Honung som släpper från glaset

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14425

    Vad är orsaken att honung ibland släpper från glaset? Är det att kanderingen sker för snabbt? Alltså att den kanderar snabbare än den kan deformeras och sjunka nedåt och fylla ut? Hur mycket påverkar vattenhalten fenomenet? Och hur mycket påverkar sammansättningen av sockerarter i honungen detta?

    #16692

    ”Rimfrost” bildas när luft kommer ner mellan glaset och honungen, precis på samma sätt som det vita samlas på honungens yta i en burk. Det råder mycket delade meningar om vad det är. För att luft skall komma in mellan honung och glas krävs att honungen släpper från glaset.
    Jag har mätt vattenhalt på flera burkar med rimfrost och den skiljer sin inte från burkar som inte har rimfrost. Det handlar alltså inte om vattenhalten utan en kvalitetsmiss i honungshanteringen.
    Alla andra ursäkter tillhör bara en av dessa otaliga skrönor som figurerar inom biodlingen.

    #16693

    Jo, men vad är orsaken att den släpper? Jag vill förstå händelsekedjan som leder till att den släpper från glaset.

    Om det blir rimfrost eller ej när den väl släppt upplever jag har med förvaringstemperatur och tid att göra. Kvalitetsmissen är att den har släppt, inte att det blivit rimfrost.

    #16694

    ”Rimfrost” som består av en blandning av mikroskopiskt små luftblåsor och sockerkristaller och som syns genom glaset som en, ofta trädlikt förgrenad, ljus beläggning på honungens yta.

    Många påstår att det är en naturlig företeelse hos honung med låg vattenhalt, vilket inte stämmer. Jag har mätt vattenhalten på många burkar och det är ingen skillnad på de med eller utan rimfrost.

    Det kan vara allt från icke tätslutande lock till skillnader i glukoshalt samt hur man hanterat sin honung. Idag har jag sällan rimfrost och i början för 5 år sedan var det nästan regel på var och varannan burk.
    Dagens rimfrost kan komma lätt i ovankant på burkar som är ca +1 år gamla. Vattenhalten minskar lixom inte innuti en burk med tätt slutande lock.

    #16695

    En bild från FB med samma typ av problem.

    #16696

    Som du Olof mycket riktigt observerat kan honungen släppa ”snyggt” från glaset utan att det har ett dugg med rimfrost att göra.

    Jag har egentligen inget svar utan kan bara instämma att jag sett fenomenet på förra årets skörd.
    Förutsättningarna var EKOBI-ympad honung med vattenhalt 17,8% som tappades 1 dag efter ympning och fick kristallisera i ca 13-14 grader vilket tog ca 2 veckor.

    Ganska snart släppte den dock glaset i ovankant men helt utan andra fel. Ingen skitning, rimforst eller liknande och fortfarande nu, 1 år gammal, fortfarande med perfekt konsistens.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in