Honungs lagring

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Honungs lagring

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14248

    Har lite funderingar kring lagring av honung på bästa sätt.

    Tanken är att bygga upp ett buffert mot uteblivna skördar och nöd år.

    Hur lagrar man honung på bästa sätt och vad kan det tänkas bli för kvalitetsproblem eller försämringar på smak, konsistens, och eventuella nyttigheter i honungen?

    mvh edward 😛

    #15589

    Av det lilla jag sparat ympat och kristalliserad så tappar den lite sting under året. Du kan då blanda i en del av sässongens nyslungade färsk honung ca 10% och den blir helt ok igen.
    2-3 liter till en 28 kg hink fungerade. Skillnaden på nyslungad honung och kristalliserad honung är stor. Man skall alltså jämföra förra sässongens kristalliserade uppblandat med årets kristalliserade och jag tycker man får tillbaka en del pondus med inblandning av färskhonung.

    #15590

    Förvaring svalt och mörkt är också viktigt, vinterhalvåret är säkert inget problem.

    #15591

    Av det lilla jag sparat ympat och kristalliserad så tappar den lite sting under året. jag tycker man får tillbaka en del pondus med inbland av färskhonung.

    Med stinget menar du djuphet, arom och karaktär istället för slätt söthet?

    Intressant med att föra till lite smak/arom med ny slungat.

    mvh edward 😛

    #15592

    Nu har jag inte haft stora mängder och inte tagit några stora risker. Men om man har 900 kg stående i reserv vill man kunna slussa ut det. Det finns säkert flera olika sätt och vad som är enklast kanske någon som regelbundet avsätter en depå med honung berätta om. Man kanske gör på samma sätt bara i större volym.

    #15636

    Och när man surfar runt och letar efter annat hittar man  😉

    Lagring av honung
    För långtidslagring av honung gäller att man vill undvika jäsning och annan typ av åldring. Genom förvaring
    av bulk honung vid låg temperatur 10°C eller lägre så stoppas jäsningen. Honungens enzyminnehåll bevaras
    genom låg temperatur. Smakämnen som oftast är lättflyktiga bevaras också vid denna temperatur.
    Ett problem med många kylrum är dock att det kan bli ganska hög luftfuktighet sommartid på grund av vatteninnehållet
    i den luft som läcker in via dörren.
    Honung på burk är lite svårare att långtidslagra eftersom en alltför låg temperatur ofta ger rimfrost på insidan
    av glasburkar med torr honung. Rimfrosten består av druvsocker kristaller som gränsar till luft i stället för den
    normala fruktsocker/vattenblandningen i honung, detta ger kristallerna ett vitt utseende. Det är inte något
    egentligt fel på honungen men konsumenterna väljer ofta bort dessa burkar.

    mvh edward 😛

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in