honungspris 2012

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14406

    Fundera på vad ni andra tar för pris när ni säljer honung i olika modeller som nyslungad, smaksatt mm.

    Försöker själv ligga på 50kr/500g enda storleken på förpackning som jag använder för tillfället

    Har reagerat på att nyslungad ofta är dyrare än rörd bord vara tvärtom, nyslungad är det minst jobb med.

    #16547

    Jag har haft lite tur med några butiker i tätort och fått 90 SEK / kg till butik, första året nästan 100 SEK. Nu har det börjat plana av och några butiker säljer min 500g för 55 SEK till kund. Då har jag haft kontinuerlig leverans till butiker.
    Jag tar själv 50 SEK på arbetsplatser för 500g naturell Lindhonung.
    Min tumregel är minst 100 SEK/kg privat och gul/blått medan minst 60 SEK/kg till butik.
    Jag har slutat sälja 250g burkar eller 6-kant burkar, de stör produktionen pga sitt format.
    350/500g naturell/sort/kristalliserad. Bara två burkstorlekar som passar flödet i maskinerna. Inga tuber eller flaskor längre när detta lager tagit slut.
    Förra året brukade jag ca 2 ton och har 3-4 lådor kvar i 350g kristalliserad som går som representation till kund i min andra verksamhet.
    Många blev av med sin honung redan innan nyår. Jag har kunnat leverera hela sässongen till årets honung. Blir det volym måste man kunna leverera till sina kunder.

    #16548

    Till kund

    100kr/kg + 15kr för burken, etiketen och arbetet att få honungen i den.  😉

    mvh edward 😛

    #16549

    60 kr resp 110 kr inga svårigheter.
    Lars

    #16607

    Citygross kör också en egen variant .. inte min Favorit precis.

    #17090

    Kl 10:00 på lördagar brukar TV2 sända Annes Mat, en danska som reser runt och visar lokalt odlad mat. Morgonens program handlade om NewYork och takodlingar.
    Intressant var att ”takhonung” kostade $20 för ca 350g, ca 140 SEK och det fanns köpare på dessa burkar också.
    Det är ont om nektarväxter i NewYork så bina surrade runt bland druvorna på den lokala marknaden. Lokal mat är inne i många storstäder och marknaden här var ganska stor och öppen 4 dagar i veckan.
    Vi får hoppas på samma utveckling här. När vi slutar ha ett förutbestämt pris och ett marknadsmässigt pris på Svensk honung med kvalitet så kommer vi också att få ett bättre pris på lokalt producerad honung och ett differentierat pris på olika sorters honung.

    I Danmark får man minst för rapshonung och bra priser på lokal kvalitet.

    #17091

    Om man vill se den igen prova natten mellan söndag och måndag, ställa videon/boxen på inspelning? SVT2 01:40 – 02:10 9 december 2012 (Fast egentligen 10 dec)

    Annemat i New York Danskt matlagningsserie från 2011. Avsnitt 5 av 8. Närodlat och lokalproducerat. Anne besöker parker, planteringar och trädgårdar som alla har det gemensamt att de är anlagda i taknivå. Även 09/12 i SVT2.

    mvh edward  😛

    #17092

    Hon heter Anne Hjernøe och man kan se programmen i samma kanal som Bonderöven i DDK appen.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in