hopslagning

Hem Forum Praktisk biodling hopslagning

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14827

    Hej
    Jag funderar på hur ihopslagning av samhällen med tidningspapper metoden egentligen fungerar.
    Hur lång tid förväntas det ta innan de ätit sig igenom pappret.
    Tar det så lång tid att de betraktar den nya platsen som sitt hem?
    Eller kommer de att söka reda på sin gamla plats om den finns kvar?
    I så fall, om den inte finns kvar, kommer nästan alla att gå tillbaka till sitt nya hem?
    Ska man alltid sätta drottningen överst oavsett vilken låda som är störst eller oavsett vilken av lådorna som får ny plats.
    Så, om man har ett litet samhälle med drottning där jag slutligen vill vara.
    Det lättaste är att ta det stora samhället och flytta till nya platsen underst eller är det säkrare att flytta drottningen och låta stora samhället stå kvar och sedan flytta allting till rätt plats under vintern?
    Hoppas ni förstod vad jag menar???

    Med vänlig hälsning
    Kjell

    #18694

    Det tar ett till tre dygn att slänga ut tidningsbladet ur kupan för dem! Så ja, bina i det som flyttats inom tre km hittar ”hem” igen, tyvärr.

    Men ställ en glasskiva precis framför flustret, så stannar alla kvar. Jag hade ställt den låda/lådor som är starkast överst, men det spelar egentligen ingen större roll. Gärna på platsen där det starkaste stått, så minimerar du ju felflygning ytterligare!

    Lycka till!
    mvh

    #18696

    Tack för svaret, det var det svar jag hoppades på.
    En följdfråga som egentligen inte hör till ämnet.
    Det beskrivs som att när bina flyger ut så stöter de på något oväntat och kalibrerar om sig. Därför hittar de tillbaka.
    varför måste det vara glas?
    Skulle det inte fungera med vilken skiva som helst?

    /Kjell

    #18698

    Bra fråga!

    Jag vet faktiskt inte, men har tänkt testa detta. Har dock blivit glas även i år av gammal vana…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in