Hur fungerar apidean

Hem Forum Biavel Hur fungerar apidean

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14969

    Hej
    Är det nån som kan tipsa mig om hur man gör med apidean? Det ska vara 2 dl bin, och foderutrymmet ska fyllas med foderdeg och spärras för drottningen. Sen ska det vara en vaxremsa på en av ramarna. Men vad mer ska finnas i apidean, och när ska bina respektive drottningen få flyga ut?

    #18993

    Vaxremsa på alla ramarna. 3 dl bin tycker jag själv behövs för att det ska bli bra.

    Stängt fluster i 1-2 dygn när den är nyskapad med bin tillsammans med drottningen. Då bör den stå mörkt och så svalt du kan. Brusar de mycket så spreja vatten. Det brukar bli tyst efter 1 dygn när de gått ihop i ett samhälle.

    Sätt den på plats och öppna flustret. Vet inte om det spelar någon roll när på dygnet, har inte själv märkt skillnad.

    Experterna säger att parningsprocenten ökar om du har spärrgallret för flustret i ytterligare några dagar, har inte testat det själv och fått bra resultat ändå.

    #18994

    Ska apidean målas innan för att klara av att stå emot sol bättre, eller räcker fabriksbehandlingen?

    #19006

    De har blekts men inte pulvriserats i ytan efter några somrar ute. Det är säkert bäst att måla men inte lika akut som vanliga frigolitkupor.

    #19158

    Vaxremsa på alla ramarna. 3 dl bin tycker jag själv behövs för att det ska bli bra.

    Jag har provat att smälta vax på kaka och ram för att få kakan att sitta fast, dock med blandad framgång. Hur får ni andra fast vaxet på de små plastramarna? Finns det färdigskuret vax att köpa eller får man snitta själv?

    En annan sak jag upptäckte med Apidean var kruxet att rengöra den. 1-rams-kassetten åker in i diskmaskinen efter skrapningen, men vågar jag kasta in en Apidea i diskmaskinen? Om inte, hur rengör man en Apidea?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in