Innehåll i utb.kupan

Hem Forum Utbildningskommittens svartatavla Innehåll i utb.kupan

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14636

    Hej

    Jag sitter och tittar lite på innehållet i de olika ramarna, det du har skrivit Olle är bra, men  🙂 jag funderar på om  det i första ramen är lite för praktiskt, jag menar om man nu drar igång en utbildning under senvintern så bör ju tyngdpunkten ligga på det teoretiska. tittade lite på den kursplan som finns för bin till nytta och nöje, där finns vissa bitar som inte finns i ”vår” första låda.

    #17710

    Hej.
    Nu är jag med igen efter at ha varit utkastad ett tag.
    Jag tycker absolut vi ska fylla på ramarna med valda delar av historia runt biodling. Men det ska vara delar valda med omsorg och list tycker jag. När jag själv haft kurser och pratat om biodlingens historia så har deltagarna tröttnat ganska fort och börjat skruva på sig. De är så intreserade av bin och biodling så det är det de vil höra.
    Absolut ska vi i första lådan ta upp viktiga händelser och milstolpar som är spännande. I låda två kan vi sedan fylla på med mera djupgående historiebeskrivning.
    Så tycker jag

    //Olle

    #17712

    Nu är jag tydligen med igen!! ;D
    Jag har använt boken Bin till nytta och nöje men har gjort min egen uppläggning. Tycker inte att den kursplan som tydligen finns till den, verkar bra. Håller med Olle. Man vill ju hålla upp intresset! Inte i början en massa om SBR, föreningen, kostnadsbehov, binas historia. Jag tycker ju att innehållet i ramarna är mycket bra men kanske tycker jag att Ram 4 borde vara den första ramen. (Är det tänkt att varje ram är en sammankomst??? Eller?)
    Finns det en video, DVD till boken Bina till nytta och nöje?
    Vad förväntas av oss på lördag? Skall vi bara stå och berätta? Skall de närvarande ordf. diskutera i smågrupper, föra fram synpunkter och önskemål, eller?
    Ja, det var några frågor och synpunkter så här långt!
    Karin

    #17713

    Jag ”hör” vad ni säger och det är inte riktigt så att jag vill gå igenom SBR:s ekonomi ;)i kursen, men det är viktigt att förstå hur bisamhället är uppbyggt och vad som triggar dem för att kunna gå vidare. alltså inte i detalj utan mer i allmänhet. sen har jag också en åsikt om material dvs. kupan, det är viktigt att man går igenom detta hyfsat tidigt i kursen, då många har brått att skaffa sina grejer och ibland ångrar sig då de har fått tag på fel format och också köpt alldeles fel grejer beg. tex. ramar med vax som stått i ett förråd sedan 1800 kallt. (överdrift) men detta är en del av min hantering i rådgivningen som jag får lägga mycket tid på.
    Gällande lördag så tänkte någon  ;)att vi kör en kortare genomgång Olle visar sin kupa med avläggare, vi pratar lite om vad vi förväntar oss av distrikten och sedan har jag med hjälp av Maj-Britt dragit ut papper på dels första lådan och dels första ramen och sedan tar vi en diskussion runt detta antingen i smågrupper eller ”hela havet stormar”. Vad vi vill ha ut av detta är dels ideér och inspiration dels vägvisare och även delaktighet, (vi lever i en demokrati 8))

    #17714

    Jag provade att skicka pp-presenationen av kupan med den var för stor.
    Jag postar den per e-post.

    #17718

    Hej igen!
    Ja Peder jag instämmer med det du skriver, därför är det kanske inte fel att ha Ram 4 först!! Ja, det här med val av kupa och annat material är viktigt! Men som du skriver Peder:Vi lever ju i en demokrati!!!  Det kommer säkert idéer och inspiration, vägvisning och delaktighet på lördag!
    Skall bli kul att träffas! Ni har verkligen gjort ett fantastiskt jobb!!!!
    Hälsningar
    Karin

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in