Instrument för mätning av HMF

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Instrument för mätning av HMF

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14314
    #15953

    Lite mer om användningen av instrumentet samt ungefärlig kostnad. http://www.bee-hexagon.net/files/file/fileE/IHC-reports/RaetzkeHMF_IHC2008.pdf

    #15954

    Vet du någon som har ett sådant instrument? Köper man stripparna via VWR International kostar en mätning ca 25 sek/st.
    För en stackars företagare kostar den ungefär som en avancerad refraktometer.

    #15955

    Jag vet ingen som har detta instrument. Har just skickat frågan till Calle Regnell.

    #15956

    Jag har skrivit till en Tysk kollega som mäter och analyserar honung, enligt honom är det ett typgodkänt instrument för HMF mätningar. Instrumentet mäter lika bra som tidigare kollosalt dyra instrument.
    Skall man ha en komplett utrustning med kalibrering för HMF ligger netto på ca 10.000 sek. Leverans om ca 2 veckor.

    #15957

    Priset är överkomligt men jag tror att det är en onödig investering. Honungsringen har låtit analysera ett antal honungsprover. Inga prover har visat för hög halt av HMF. I år kommer vi att testa flytande honung av olika fabrikat och ursprung. Testerna görs i Tyskland av certifierat laboratorium.
    Man måste misshandla honung rätt kraftigt för att komma över 40mg/kg.

    #15958

    Honungen misshandlas rätt bra också. Det skall bli intressant att följa industriprocessad honung i Sverige.

    I USA varnar organisationer som skrivit till FDA för importerad honung som en hälsofara med höga halter av HMF, antibiotika och tungmetaller.

    Jag är helt övertygad om att det finns honung i de Svenska butikerna som överskrider gränsvärdena.

    Vilka instrument är inte onödiga, varför mäta vattenhalt, pH, HMF, vadsomhelst … man kan ju skicka honungen till HF. Det är ju så vi har resonerat, vem kvalitetssäkrar produkten? och på vilkan grunder?

    #15959

    Läs på nätet om honungens pH värde, det finns precis hela mätområdet. Eva Crane har publicerat några mätningar och visst är det ett mätspann men inte så pass mycket som figurerar i olika skrifter och hemsidor.
    Jag har koll på min honung och vill fortsätta ha det i fall det blir chafs!

    Personligen skulle jag vilja att man enkelt kunde mäta honungens enzymer och dess påverkan av olika processer.

    #15960

    Jag är helt övertygad om att det finns honung i de Svenska butikerna som överskrider gränsvärdena.

    Om du hittar sådan honung som du anser vara felaktig, så kontakta Honungsringen. Vi är mycket intresserade av detta. Det gäller även felaktig märkning av produkten. http://www.honungsringen.nu/index.htm

    #15976

    Jag har ett instrument hemma men kan inte lägga in bilder på instrument och mätning. Jag kontaktade en person jag känner på Merck Medical och den levererades via ett centralager i Sverige av alla ställen.

    #15979

    HMF in honey

    HMF is a decomposition product of sugars formed in honey during heat processing and storage. Testing HMF in honey is very important for determining honey authenticity. Upon storage, HMF content increases by 2-3 mg/kg per year, depending on the pH value and on storage temperature.
    The amount of HMF present in honey is therefore an indicator of freshness and the heat processing performed on the honey, and it can be used as a guide to storage length. Some European bee federations, among them Germany, Belgium, or Italy, market a part of their honey as ”quality honey” with a maximum of 15 mg HMF per kg.
    The EU demands a maximum of 40 mg/kg for honey produced under European conditions and 80 mg/g for honey of declared origin from regions with tropical climate.

    #16093

    Specifikation på tillgängliga mätstickor till RQflex 10.

    Mätsticks till mätningar som börjar i Juni (honung i kupan).

    1) extra kalibreringskit.
    2) extra strip adapter.
    3) extra check set.

    4) Test HMF.
    5) pH 1,0 – 5,0 + pH 4,0 – 9,0.

    6) Glucose test med tillbehör.
    7) Total sugar (summa glukos + fruktos).

    Total Sugar – Glucose = fruktoshalten!

    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rga25Ic0VycnJzenc

    #16584

    Hur går det med dina mätningar av HMF Sten-Åke?

    #16587

    Mätningar pågår kontinuerligt. Jag har mest koll på egen honung. När alla mätningar är klara skall jag redovisa dem.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in