Invintring

Hem Forum Praktisk biodling Invintring

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15034

    Jag tänker slutskatta ganska snart. Jag har 2 trågkupor med 20 ramar i resp samhälle. I ”Bin till nytta och nöje” nämns att man övervintrar ett samhälle i en trågkupa på 12-14 ramar. Ca 4 honungsramar kan jag antagligen plocka ut. Båda samhällena är starka. Blir det för mycket att lämna 16 ramar kvar?

    #19151

    Har iof inte biodlat i trågkupa, men har svårt att tänka mig att 2 ramar för mycket eller för lite skulle spela någon större roll. Har du yngel i samtliga 16 eller varför vill du invintra på just 16 ramar?

    #19154

    Skillnaden i en trågkupa är att ramarna sitter antagligen i samma våning då. Risken med för många ramar är att fodret blir väldigt utspritt i samhället. Då bör man nog invintra på betydligt färre ramar (i ditt fall kanske 10st, 20 ramar nu låter i mina öron inte som ett starkt samhälle). Alt att man invintrar i två våningar ändå. Men beror också på ramformat, om det är svea finns ingen större anledning till 2 våningar.

    #19155

    Patrik: 16 ramar blir kvar när jag plockat ut de 4 honungsramarna. De innehåller pollen plus en blandning av bin och honung.

    Andreas: Tänkvärt.

    Tack för era synpunkter

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in