Invintring

Hem Forum Praktisk biodling Invintring

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16495

    Jag bor i Bromma och ser 3 månader som bina står lite onyttiga!! Här har vi full fart ända in i september. Ni har väl hallon i Skåne?

    #16498

    Visst har vi hallon i Skåne, men inte här. Jag måste flytta bina åtminstone 30-40 km för att få något vettigt drag efter höstrapsen och det har inte passat för mig de senaste tre åren, men nästa år kanske. Klövern på vallarna räcker precis att föda samhällena resten av sommaren.

    #16499

    Vitklöver finns det i massor men för kallt för att den skall ge någon nektar  🙁

    #16501

    Kan rapportera ifrån norra Halland att det bara står och stampar på samma ställe här, nu börjar dock ljungen blomma men det behövs värme som sagt.

    #16502

    Jag hörde via vänner i Skåne att rapsen gett hälften av vad den brukar. Det kan bli ett snålt honungsår.

    #16870

    Jag lånar tråden eftersom jag har en fråga om foder…

    Jag invintrar på Bifor i år. Men jag har 4 samhällen som inte vill ta imot maten… har försökt nu sen sista veckan i Augusti. har ni några bra tipps på hur jag ska göra? har brovat att överge hinkarna och fodra bifor med balong men det funkar inte heller…

    #16871

    Det verkar vara så att dina bin har inte hittat till fodret  >:(

    Man kan ta ett tomt särg och ställ en hink med varm foder 40oC med lecakulor under samhället, det som händer är att fodret värmer hela kupan och de orkar dra in fodret i ramarna.

    Man kan även spärra in samhällen och ta in dom i ett varm rum så blir det lättare för dom att dra ner fodret

    Om det ändå skiter sig och inget hjälper och samhället är värt att räddas så kan man lägga på påsar med apifonda, detta får man dock fortsätta med under hela vintern och fylla på tills vår rensningen då man kan övergå till flytande foder igen.

    mvh edward 😛

    #16872

    Om det ändå skiter sig och inget hjälper och samhället är värt att räddas så kan man lägga på påsar med apifonda, detta får man dock fortsätta med under hela vintern och fylla på tills vår rensningen då man kan övergå till flytande foder igen.

    Apifonda låter som en dålig idé. För det första kan det jämföras med kristalliserad honung. Bina behöver tillgång till vatten för att kunna använda fodret. För det andra så skall bina sitta på maten och äta sig uppåt. Ett vinterklot kan inte knata upp till påsarna för att hämta mat.

    #16873

    Invintra tidigt och använd foderlådan så står man inte med brallorna nere halvvägs in i oktober och 8 plusgrader.

    #16874

    Man kanske ska lägga ett exempel av bi odlarens handbok i kupan så bierna kan läsa på hur de ska egentligen bete sig  ::)

    mvh edward 😛

    #16878

    Jag lånar tråden eftersom jag har en fråga om foder…

    Jag invintrar på Bifor i år. Men jag har 4 samhällen som inte vill ta imot maten… har försökt nu sen sista veckan i Augusti. har ni några bra tipps på hur jag ska göra? har brovat att överge hinkarna och fodra bifor med balong men det funkar inte heller…

    Tillverkaren av biforhinken är uppenbarligen inte biodlare. Problemet är att hålen är på tok för små. De är bara 1mm i diameter och tätnar väldigt lätt. Skall biforhinken användas måste man borra upp varannat hål med ett 3 mm borr. Det skadar inte att även borra hål ett par varv utanför de befintliga också.
    Invintringen är det viktigaste momentet i biodlingen om det ska finnas ett fungerande bisamhälle på våren, därför bör det ägnas lite extra övervakning på att nerdragningen av foder fungerar och om inte ta reda på orsaken. Har inte bina fått sitt foder nu så får man nog inte en fungerande övervintring hur man än gör. Det är ju inte bara det att bina ska dra ner fodret, det skall torkas in till under 20% vattenhalt och täckas med vaxlock. Torkning och täckning kan ta upp till tre veckor i anspråk nu på hösten och bina måste vara aktiva under denna tid. Det betyder att när temperaturen faller ner mot fem plusgrader och kanske kallare på nätterna så är det nog kört för dem att få till ett godtagbart vinterförråd.
    Mvh. Jano

    #16879

    Tillverkaren av biforhinken är uppenbarligen inte biodlare. Problemet är att hålen är på tok för små. De är bara 1mm i diameter och tätnar väldigt lätt. Skall biforhinken användas måste man borra upp varannat hål med ett 3 mm borr.

    Vilken tur att mina bin inte visste om att de skulle har 3mm hål  ::) det verka fungera med mina bifor hinkar.

    mvh edward 😛

    #16881

    Det är viktigt att man trycker in locket samtidigt som man vänder hinken.
    Så att man får luftfickan överst.
    /Lasse

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in