kolla i kupan?

Hem Forum Praktisk biodling kolla i kupan?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15112

    Var förbi mitt samhälle idag och spanade, då det varit varmt..
    Är min första övervintring därav frågan.
    -det låg många döda bin på nätet, så jag lyfte på locket för att kika genom täckplasten. Där sitter en del levande bin uppemot täckplasten. Tittar man bara snabbt ner på ramarna så ser det ut att vara foder kvar, ser dåligt på de ramar de sitter på, men de brevid är fortfarande täckta där uppe.

    Då så.. Min fråga.
    Ska jag göra något eller bara låta det va? De är inte instängda eller nåt sånt så de kommer ut på rensflygning om de så vill. Vatten är nära, men det är just maten jag funderar över?

    #19325

    Låt dem vara. Nu är det inte tid att gå in i kupan.

    Tror du att du har för lite foder i kupan pröva förs att känn hela kupans tyngd.
    Det är i april som det kan vara känsligt med fodret om de fick för lite i höstas.

    #19324

    Ok.. Då låter jag det vara som det är..

    #19329

    De döda bina har sannolikt dött av naturliga orsaker, en hel del gör det under vintern. Is i magen är det bästa, även om det kliar i fingrarna  😉

    #19337

    Ja klia i fingrarna gör det nu;) men tror inte här har varit riktig värme för rensningsflykt ens. Så gör helt klart bäst i att vänta… Tur att jag hade täckplast så att det bara var att lyfta på locket och se att de faktiskt fanns liv i kupan iallafall:)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in