Kompostera ditt komposterbara organiska biavfall

Hem Forum Praktisk biodling Kompostera ditt komposterbara organiska biavfall

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14475

    Sedan kontrollen här har vi infört kompostering på alla platser där vi hanterar kupmaterial i ett slutet komposteringssystem. Alla döda bin och det som blir över från t ex ramarna hamnar här.

    Vi har även källsorterat hemma ett antal år. Glas, Metall och Tidningar i Smartstore och behållare för enklare Brännbart och Kompost under vasken.

    Vi önskade tömning varannan vecka i Bromma, men det gick ju inte då kommunen var totalt inställd på att alla skall tömmas varje vecka även om behållaren är tom.

    Nu har man infört taxa efter vikt och nu har vi fått tömning varannan vecka pga vi sorterar ganska duktigt och går till återvinningen som har sina större behållare en bit bort.

    Vår soptömningstaxa har halverats.

    Vi använder biokub 420 liters isolerad http://www.biokub.se/

    Varmkomposten ryker faktiskt lite än och använder man lite torv/kutterspån (tillför kol) så håller den igång mycket länge.

    #17121

    Sedan kontrollen här har vi infört kompostering på alla platser där vi hanterar kupmaterial i ett slutet komposteringssystem. Alla döda bin och det som blir över från t ex ramarna hamnar här.

    Ja det går att kompostera döda bin, men jag föredrar att ge dom ett riktigt viking begravning och elda upp dem.

    Detta är en del i ett led att minska risken för smitt spridning.

    mvh edward  😛

    #17122

    Saknar komposterat biavfall dragningskraft på bin? Försvinner lukten av bin och vax tillräckligt för att inte bin ska vara intresserade av det när det är färdigkomposterat?

    #17123

    Det har hänt att svärmar lagt beslag på en kompost, men jag tror knappast att det beror på att det redan ligger döda bin på komposten. De ser de säkert som en utomordentlig bostad. Med en sluten kompost slipper man allt. Jag har haft en öppen kompost intill bigårdarna tidigare och det har inte heller påverkat bina. En varmkompost bränner om material till jord på ett par månader, dvs under sommaren.

    #17124

    Man får inte förväxla binas behov av olika mineraler. De kan strunta i en vattenbehållare och besöka en gödselstack och de kan visa stort intresse av plättar på en gräsmatta där t ex en hund urinerat. Binas  behov av mineraler är kanske inte väldokumenterat, men de behöver olika sorters närsalter. Många av dem finns i komposter, gödseltstackar och ansamlingar av t ex djurkiss.

    #17125

    En varmkompost bränner om material till jord på ett par månader, dvs under sommaren.

    ”bränner om material till jord”

    mmmmh, hur varmt blir det i en kompost?
    Varför eldar man med tändstickor samhällen med yngelröta? Skulle det räcka att gräva ner dessa? Inte vad jag har lärt mig.
    Nu är det så att de flesta samhällen och döda bin inte nödvändigt viss är smittade av yngel rötor, fast om man har som rutin att destruera dessa på ett säckert sätt så tar man bort en möjlig smitt källa.

    mvh edward 😛

    #17126

    Man måste förstå hur en bra fungerande varmkompost fungerar också Edward!! Det kan bli upp till 60 grader i biokuben, jag ar mätt 53 grader med ett instrument +/- 1 grad. Det är mikroorganismer som bryter ner organiskt material precis som i naturen fast på ett ganska kontrollerat sätt.
    Att elda komposterbart material och sedan hoppa över desinficering av t ex vax (vaxförnyelse) är nog att missförstå hur t ex nosema och AY sporer anrikas och får utbrott.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in