Kondens i Kupan…. vad bör man göra?

Hem Forum Bihälsa Kondens i Kupan…. vad bör man göra?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15283

    Hej!

    Jag har nu sedan Decembers oxalsyrebehandling haft mycket kondens i kupan…..

    Vad bör jag göra?

    Tacksam för svar!

    #19681

    foto

    #19682

    foto

    #19683

    Foto underifrån i kupan!

    Nackakupa LN 10 ramar som står på en tom låda samt äldre typ av botten för denna modell.

    Jag förde in telefonen och fotade bakifrån uppåt i kupan.

    Man kan se lätt antydan på mögel? På underkant av ramar.

    #19657

    Inte mycket att göra i dagsläget. Är du orolig över kondensen så kanske du kan kika på någon annan invintringsvariant? Tex. 9 ramar istället för 10 för mer luftcirkulation i hörnen?
    Har du mögel i kupan så känner du det lätt genom att lyfta en flik på täckplasten och lukta. Ackompanjeras den vanliga kupdoften av en frän, lite jordig (?) ton, så kan det vara mögel i kupan. Ett ingrepp med åtgärd till våren isf.
    /M

    #19785

    Har man plast överst är det närmast oundvikligt med kondens. Frågan är var man vill ha den, i taket eller på väggarna.

    Isolerar man taket mer än väggarna kommer kondensen att sätta sig på väggarna, och tvärtom. Sitter vattendropparna i taket kan de lätt droppa ner på klotet, sitter de på väggarna rinner de ner längst kanterna.

    #19786

    Det blir aldrig sådana mängder att det regnar ner på bina. Använder du en tunn (några tiondelar) plexiglasskiva så kittar bina fast denna i översta lådan istf taket. Plasten har alltså flera funktioner. När bina kittat fast plasten eller taket med typ propolis/vax så blir det lika tätt, alltså ingen skillnad. Den smarte biodlaren använder en dylik skiva under taket.
    All ventilation sker via nätbotten och bina behöver både vatten och värme under vintern.
    Har man mögel i kupan beror det på andra saker.

    #19788

    Jag är tacksam för Era svar!

    Det är främst i hörnen det är kondens på plastskivan. Men i övrigt så ser bina ut att må mycket bra.

    Är bara så orolig, då jag endast har ett samhälle. Ska snickra trågkupor främst för stöldrisken här i Stockholm.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in