Konstigt beteende i bisamhället, bina slänger sig mot nätbotten.

Hem Forum Allmän biodling Konstigt beteende i bisamhället, bina slänger sig mot nätbotten.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15492

    Hejsan, ny som biodlare och ny i forumet. Lär mig allteftsom och har kunnat hitta mycket matnyttigt på olika sidor på nätet.

    En fråga som jag försökt hitta svar på men inte lyckats gäller ett av mina 3 samhällen, när man står brevid hör man hur det smäller, och när man går på knä och tittar in underifrån så slår sig bina mot nätbotten, dom liksom går under ramarna och typ slänger sig mot nätet. Nån som sett nåt liknande och kan förklara vad detta kan bero på? Samhället är ganska svagt men har en drottning som lägger ägg och hade täckta larver sist jag tittade.

    En undrande.

    Leif

    #20311

    Vad är källan till detta innehåll? Det är uppfattat eller tagit från en annan källa.

    #20313

    Hejsan, ny som biodlare och ny i forumet. Lär mig allteftsom och har kunnat hitta mycket matnyttigt på olika sidor på nätet.

    En fråga som jag försökt hitta svar på men inte lyckats gäller ett av mina 3 samhällen, när man står brevid hör man hur det smäller, och när man går på knä och tittar in underifrån så slår sig bina mot nätbotten, dom liksom går under ramarna och typ slänger sig mot nätet. Nån som sett nåt liknande och kan förklara vad detta kan bero på? Samhället är ganska svagt men har en drottning som lägger ägg och hade täckta larver sist jag tittade.

    En undrande.

    Leif

    Jag skulle gissa att det är rövarbin som försöker ta en enklare väg ut? Det är nog inte samhällets egna bin som beter sig så…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in