Köpa TAPPMASKIN Dana api Matic 1000 vs Nassenheider tappmaskin

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Köpa TAPPMASKIN Dana api Matic 1000 vs Nassenheider tappmaskin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14438

    Funderar på att skaffa en tappnings maskin, är det några som har erfarenheter från dessa maskiner god eller inte?

    Vad ska man tänka på inför inköp, för och nackdelar, tillbehör mm?

    Flera användnings områden.

    Det står att man kan pumpa runt honung mellan behållare och ympa, är det praktiskt att gör så?

    Kan man pumpa grov silat honung o silat honung mm?

    Vilka tillbehör bör man ha, vilka behöver man inte?

    Finns det flera prisvärda maskiner man ska titta på?

    Nassenheider tappmaskin
    . http://www.freddyduwe.com/Nassenheider.pdf

    Dana api Matic 1000 .
    http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/honungshantering/tappmaskiner-och-tillbehor/dana-api-matic-1000.html

    mvh edward 😛

    #16837

    Dana Api är en kvalitetsmaskin med precision. Men kvalitet kostar totalt mera med påmatningsbord och allt extra man behöver. Jag har filmer när jag tappar som jag inte lägger ut pga jag också är Swienty kund och har handlat 90% Swienty artiklar från LP's Biodling och är mycket nöjd med denna leverantör.

    Vid ett tillfälle råkade jag köra förbi Weiland i Tyskland och köpte min tappmaskin och alla tillbehör och reservdelar där. Euron gör det prisvärt att handla inom EU nu och har man VAT nummer slipper man utlandsmomsen. I Tyskland är den 19% och affärsmässigt fungerar det bra. Jag skulle inte handla en Nassenheider av de svenska återförsäljarna utan att nämna något namn. Ett av rabattsystemet där räckte för att jag skulle fatta mitt beslut.

    #16840

    Moms är inte en kostnad för en företagare, oavsett var den betalas så jag förstår inte det med med ”VAT nummer” och ”utlandsmoms”, i Tyskland har de sin moms och i Sverige har vi vår. Skillnaden mellan 19 och 25 procent kan såklart vara intressant för privatpersoner. Frakt från Tyskland är förvånansvärt låg, privatpersoner skall inom EU skatta i det land de köper varan. Företagare momsredovisar sedvanligt och får tillbaka.

    Freddy Duve som är återförsäljare i Sverige ger support och köpstöd på svenska. Jag köper mina tillbehör till en begagnad där, hämtar upp på yrkesbiodlarkonferensen. Funkar utmärkt, skulle såklart lika bra kunna postats.

    Såg att den nya Nassen har ett läge för att automatiskt pumpa fram och tillbaka, klart lämpligt för att mixa in ymp mellan två tankar.

    #16841

    Pumpläget på Nassenheider går för långsamt, det duger till skvättar men inte typ 600 kg till IBC. Det var därför jag köpte en större pump.

    #16843

    Freddy Duve som är återförsäljare i Sverige ger support och köpstöd på svenska. Jag köper mina tillbehör till en begagnad där.Såg att den nya Nassen har ett läge för att automatiskt pumpa fram och tillbaka, klart lämpligt för att mixa in ymp mellan två tankar.

    Har varit på studie besök hos Freddy Duve, verkar var en trevlig kille  🙂

    Intressant med automatiskt pumpa mellan två tankar.

    Pumpläget på Nassenheider går för långsamt, det duger till skvättar men inte typ 600 kg till IBC. Det var därför jag köpte en större pump.

    Jämför du den till en vanlig honungs pump eller Dana api Matic 1000, den går långsamt?

    Fast orkar den med jobbet, fast det tar lite tid ?

    Dana Api är en kvalitetsmaskin med precision. Men kvalitet kostar totalt mera med på matningsbord och allt extra man behöver. LP's Biodling och är mycket nöjd med denna leverantör.

    Även jag är nöjd med att handla det mesta från LPs.

    Som det ser ut idag har jag inte plats för på/av matning borden, ser klart fördelen med att kunna dosera rätt mängd till burken.

    Den stora fördelen tror jag att man kommer att spara tid med upptapningen + det blir enklare att slippa har stor fokus på honungs kranen när man tappar så att det inte rinner över med en massa kladd som följd.

    På  Nassenheiders informationen står det att ”Det är också möjligt att tömma en behållare uppifrån; maskinen är efter vissa förberedelseåtgärder självsugande (gäller för honung)”

    Vad är det för förberedelser man måste göra ?

    mvh edward 😛

    #16844

    Du lossar övre stoset och häller i två matskedar honung (späder pumpen) så suger den utan problem! Det finns någon bild på det på forumet!

    #16850
    #17018

    😀 jultomten finns och kom ovanligt tidigt i år  😀

    Det blev en Dana api Matic 1000 http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/dana-api-matic-1000.html

    ska återkomma efter arbete i tomtens verkstad  ;D

    mvh edward  😛

    #17019

    Grattis! Värst vad du är prylgalen …  ;D
    Du kommer att käna in den redan nästa sommar. Koppla den till ett större kärl och kör kontinuerligt och man sparar massor av tid.

    #17026

    Det står att man kan pumpa runt honung mellan behållare och ympa, är det praktiskt att gör så?

    Fick du nått svar på den frågan Edward, eller någon annan som har erfarenhet?

    J

    #17027

    Jag har en Nassenheider plus en egen pump som bygger på samma pumphuvud och samma motor för att pumpa honung mellan vaxavskiljaren och klartanken vid slungning.

    Den har låg kapacitet. Kapaciteten på en stor honungspump är ca 30 kg/minut, kapaciteten begränsas en del av viskositeten och viskositeten beror mest på temperaturen på honungen.

    Volymmässigt så drar en kugghjulspump honungen på utsidan av kuggarna runt pumphuset och ut. Här arbetar ca 10-12 kuggmellanrum á ca 5 gram honung per varv.

    Om motorn snurrar 100 varv/minut betyder det att ca 5 gram * 10 kugg * 100 varv volymmässigt blir ca 5 kg per minut.

    En stor impellerpump har alltså 6 ggr mera kapacitet. 300 kg tar alltså ca 1 timme att pumpa med lilla pumpen och ca 10 minuter med stora pumpen. Den nya pump jag har klarar av att tömma 600 kg tank på ca 10-15 minuter.

    http://www.youtube.com/watch?v=CbHG-6QAcMc&feature=player_embedded

    #17029

    Jag har alltså provat att pumpa men tycker det går på tok för långsamt. Det är bra att ha en pump för att pumpa grovsilad honung och en hygienpump för att pumpa ren silad honung till t ex rörverket.

    Jag har en rostfri kugghjulspump med 1 1/2″ anslutningar (40 mm) som jag också använder att pumpa honung med. Den har lite högre tryck än impellerpumpen och kräver lite mindre viskös honung för att vara effektiv. Skulle tro att den är snabbare med 30-35 gradig honung.

    #17030

    Jag har alltså provat att pumpa men tycker det går på tok för långsamt. Det är bra att ha en pump för att pumpa grovsilad honung och en hygienpump för att pumpa ren silad honung till t ex rörverket.

    Jag har en rostfri kugghjulspump med 1 1/2″ anslutningar (40 mm) som jag också använder att pumpa honung med. Den har lite högre tryck än impellerpumpen och kräver lite mindre viskös honung för att vara effektiv. Skulle tro att den är snabbare med 30-35 gradig honung.

    Men om man nu har en effektiv pump, kan då pumpande fram och tillbaka ersätta rörning av honungen? Är det i så fall bättre att satsa på en rejäl pump istället för ett rörverk? Pumpen kan man ju använda vid fler moment…

    J

    #17031

    Vi jobbar alla så olika och möjligheterna är ibland många.

    Allt beror på tidsåtgång och effektivitet och på vad man anser sig stå ut med eller kan utföra simultant (samtidigt).

    Jag vet själv när jag rör ner ympen i rörverket att det tar ett tag att röra om i honungen för att den skall så pass bli fri från meleringar att man kan tappa den med maskin.

    Pumpar du honungen fram och tebax så blir det många pumpsessioner. Personligen tror jag ett rörverk är effektivare än att använda pump. Men så är jag också ganska otålig när det gäller tiden på olika processer. Vad händer om du hanterar/rör höstraps honung genom att pumpa fram och tillbaka t ex över natten? Många får panik!

    En annan aspekt är slitaget på en tappmaskin om man använder den som rörverk.

    Till slut behöver du båda. Rörverket är också en behållare på 5-600 kg. Men om du skall prioritera så är en bra pump billigare och viktigare än ett 5-600 kg rörverk. Där skulle jag hålla med dig.

    Enda anledningen till att jag har ett större CMF rörverk på 500 kg och 750W motor med automatik och planetväxel är att jag kom över det billigt begagnat (12.000 sek inkl moms). Plockade isär den, rengjorde och bytte delar för ca 300 sek och den blev som ett nytt. Den hade ett läckage som berodde på att man skiftat två skruvar på ett felaktigt sätt. De flesta problemen tidigare var helt och hållet SBS.

    #17032

    När det gäller krav på tappmaskinen så är kommunikationen med t ex ett rundbord (påmatningsbord) en option i Nassenheider apparaten. Denna option finns att köpa till och är förberedd i hårdvara/mjukvara.

    Det är alltså givarens position som styr allt från start. Rundbordet går tills givaren ger signal till TM = ”TappMaskinen”. När glasburken är i position stannar TM bordet och fyller burken med inställd mängd. När tappningen är avslutad startar TM rundbordet igen och cykeln fortsätter.

    Nu har det kommit givare och SW som gör att allt går att kaskadera. Man kan mata fram 5 burkar och fylla 5 burkar samtidigt och få samma funktionalitet. 5 x mera kapacitet. Det krävs dock att man har ett litet lamelltransportband för tappningen och stora 100 cm påmatnings och uppsamlingsbord.

    Det finns en bra lösning på etikettering men inget ekonomiskt för locksortering och påsättning.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in