kristalliserade ramar

Hem Forum Praktisk biodling kristalliserade ramar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14404

    Mina ramar är mer eller mindre kristalliserade och går ej att slunga ur! Har någon tips på vad jag kan göra med ramarna? Kan bina tillgodogöra sig den kristalliserade honungen om jag sätter tillbaka dem i kupan? Eller är det bara att smälta ned dem?

    #16532

    På sommaren går de bra att använda som foder i t.ex. avläggare eller i yngelrummet. Men knappast nu. Däremot om man bygger ett värmeskåp med noggrann termostat man man smälta dem i kakorna utan att vaxet smälter. Jag vet inte hur varmt det ska vara, gissar någonstans 38-40ºC. Det finns en del att läsa om det på internet.

    Ett annat förslag är att tvätta ur det i en balja vatten och göra mjöd på tvättvattnet.

    #16533

    Tack för svaret! Då är det bara att bita i det sura äpplet och ställa undan de ramarna! Har Du eller någon annan tips på vilken honung som kanderar i ramarna? (finns ingen raps på mils avstånd) Någon nämnde att Kastanj har hög druvsockerhalt och kanderar lätt!

    #16534

    Jag var kanske lite för kategorisk. Om det blir dåligt väder nu i augusti innan du vinterfodrar så kan du passa på att ge dem ramarna för så länge det är så här varmt kan de fortfarande äta ur dem. Men finns det minsta lilla drag är det nog inte effektivt.

    Ingen aning om vad det kan vara för drag.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in