Kurs för att bli godkänd biodlare.

Hem Forum Allmän biodling Kurs för att bli godkänd biodlare.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17300

    Den största nyttan av kursen är att man höjer kunskapsnivån på ens bi odling och genom att kunna förstå och diagnostisera sjuka samhällen i tid och förhindra sjukdoms spridningar.

    Om vi höjer kunskaps och kompetens nivån på flera bi odlare gynnar det hela bi odlings Sverige och i förlängning får vi friskare samhällen och gladare bin.
    Den största vinsten blir att vi får en kunnig kompetent bi odlings kår som kan möta eventuella hot mot våra bin och hela Sverige mår bättre om våra bin förbli friska.

    Att man kan själv besikta samhällen inför en flytt är en liten del av vitsen med kursen

    Själva utgiften är för mat och fika och lokal

    mvh edward  😛

    #17301

    Håller man inte på med extrem vandringsbiodling eller verkar precis i en församlingsgräns är detta en tveksam utgift.

    På vad grundar du detta?

    #17313

    I Stockholm finns det många kurser. Huddinge, Spånga och Danderyd startar inom kort. Även Norrtälje startar en kurs i mars med ABF som arrangör. Kolla på distriktssidorna!

    #17314

    Jag har svårt att tro att det skulle vara så många GODKÄND biodlare kurser……
    Biodlingskurser ja, det tror jag.

    #17315

    I Stockholm finns det många kurser. Huddinge, Spånga och Danderyd startar inom kort. Även Norrtälje startar en kurs i mars med ABF som arrangör. Kolla på distriktssidorna!

    Hej norrveda = http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1995/1/  😉

    Har du möjligtvis någon länk du kan dela med dej till kurserna så flera kan delta och öka sin kunskapsnivå?

    mvh edward 😛

    #17316

    Håller man inte på med extrem vandringsbiodling eller verkar precis i en församlingsgräns är detta en tveksam utgift.

    På vad grundar du detta?

    Grundar? Förstår inte riktigt motfrågan… ???
    Väldigt få förflyttningar tillika gratis bitillsyn de gånger det behövs.

    #17317

    Men kursen handlar ju om sjukdomar hos bin, hur du upptäcker dem, vilka du kan göra något åt och vad i så fall och vilka du inte kan göra något åt och vilka du inte får göra något åt. Är det inte viktigt att man själv som djurägare kan bedöma hälsotillståndet hos sina djur och att besiktningen är något som är till för att skydda andra biodlare?

    #17319

    Är det någon som känner till om det kommer att genomföras någon mer kurs ”Godkänd biodlare” som kommer att vara längre söder ut än Gävle? Det börjar bli högtid nu för, helgerna börjar bli fulltecknade, har hört att det finns (eller fanns) distrikt som i höstas planerade för detta.
    hälsningar
    Johan

    #17325

    G odkänd biodlare!!!!  Ja, hur blir man det?  Finns det speciella  kurser för det?  Jag har gått nybörjarkurs hos Täby/Danderyds
    Biodlarförening och samtidigt hos Norrtälje Biodlarförening, men om jag är godkänd som biodlare vet jag inte. Vi ombads i alla fall att sätta igång med biodling efter kursen!  Om det finns speciella kurser för att bli diplomerad biodlare, så borde väl det finnas information i Bitidningen om detta. Men det har jag inte sett någon information om!  Men om man nu vill gå en grundkurs, så kolla Stockholmsdistriktets hemsida och där finns flera kurser hos flera föreningar och de börjar nu i mars.
    Mitt intryck av kurserna blev,  att det är bara problem och åter problem med bin. Sjukdomar, svärmning mm, mm. Det verkar som om man får vara beredd på att det går åt skogen de första åren, innan man har lärt sig !!!!!

    #17326

    G odkänd biodlare!!!!  Ja, hur blir man det?  Finns det speciella  kurser för det?Biodlarförening och samtidigt hos Norrtälje Biodlarförening, men om jag är godkänd som biodlare vet jag inte. Vi ombads i alla fall att sätta igång med biodling efter kursen!  Om det finns speciella kurser för att bli diplomerad biodlare, så borde väl det finnas information i Bitidningen om detta. Men det har jag inte sett någon information om!  Men om man nu vill gå en grundkurs, så kolla Stockholmsdistriktets hemsida och där finns flera kurser hos flera föreningar och de börjar nu i mars.Mitt intryck av kurserna blev,  att det är bara problem och åter problem med bin. Sjukdomar, svärmning mm, mm. Det verkar som om man får vara beredd på att det går åt skogen de första åren

    Det finns information om att kursen blir av under distrikts rubriken i senaste tidningen.

    Kursen heter godkänd biodlare och har inriktning på sjukdoms problematiken , en liten del är att man kan bli ”godkänd biodlare” i länstyrelsens ögon och vissa fördelar kan underlätta de sätt man valt att bedriva sitt biodlings verksamhet på,

    Kundskap är inte tung att bära på och ju mer kunnig man är desto lättare blir det att upptäcka och hålla ens bin friska och produktiv.

    Vill du ha diplom ska du kontakta din kurs-lärrare så kanske du kan få en sådan http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/292

    Vill du ha en gesällbrev får du gå yrkes bi odlings programmen på 2 år

    mvh edward  😛

    #17329

    Jag känner att jag bör förtydliga mina tidigare inlägg…

    Självklart anser jag att bihälsan är av yttersta vikt. Det borde egentligen finnas ett ”bi-körkort” som på något sätt omfattar en ännu större kunskapsnivå än s k godkänd biodlare.

    Men sett ur ett rent företagsekonomisk synsätt (jag är fd företagare) så kan kanske inte denna kurs motiveras om man inte flyttar en enda kupa utanför socknen och dessutom har gott samarbete med bitillsynsmannen/kvinnan som ofta är väldigt mycket mer erfaren att se sjukdomar.

    Min bättre hälft har examen från YH-utbildningen som har ett helt studieblock med tentamen om sjukdomar. Därför är hon/vi extremt medvetna om sjukdomar.
    Det är verkligen inte alltid lätt att avgöra vad som är fel i en kupa.
    Kanske just därför jag ifrågasätter värdet av en endagarskurs utan gärna dryftar samhällen som vi ändå tycker ser konstiga ut med vår tillsynsman Olle Andersson som är både tillmötesgående och ett professionellt bollblank.

    #17330

    Det är klart att på en dag blir man inte proffs och färdig lärd inom bi sjukdoms problematiken,MEN.

    Man har en dags mer utbildning än om man inte har gått kursen  😉

    Som företagare är det motiverad att man är en mer kunnig bi odlare även om man inte flyttar dina samhällen och har tillsyns manen grangårds.
    Med mer kundskap kan man ha en dialog med tillsyns manen på ett högre nivå och även förstå samhällen bättre och förhoppningsvis får dom att prestera mer.

    Starkare och vitala samhällen klarar vintern bättre och ger mer honung för bi odlaren.

    Kan man självdiagnotisera i en tidig stadium, och vid behov kalla till sig tillsyns manen kan man bespara sig själv och omgivning tid och sjukdoms utbrott.

    mvh edward  😛

    #17331

    Du har rätt Edward, kunskapen gör dig fri den är inte ett ok.

    Det förvånade mig i början att biodlarna verkade vara rädda (besvärade) för tillsynsmannen men jag tyckte mig under förra året se en skillnad och redan i år har tre biodlare hört av sig till mig med frågor.

    För mig som bitillsynsman är det viktigt att få igång en dialog och inte bara kör med pekpinnar för jag tycker mig själv ha snappat upp mycket använbart vid mina besök i andras bigårdar.

    Endagskursen som du nämner är bara starten som ger dig en möjlighet att fortsätta. Oavsett om du har en kupa eller tusen så är det din skyldighet att skaffa den kunskap som behövs för ditt biodlande ska bli bra.

    Varje dag har sin prövning  eller om man vänder på det  varje dag ger en ny möjlighet

      lasse

    #17332

    Nog är det så  🙂

    Bi odling är en material sport som oftast utföres av en ensam bi odlare.

    Sjukdoms problematiken gör bi odling till ett LAG SPORT deltar inte alla så brister kedjans svagaste länk och alla blir drabbad, även dom som sköter sig.  >:(

    mvh edward  😛

    #17342

    All utbildning är värdefull! Och om utbildningen räddar ett enda samhälle för dig i framtiden så är det bra använda pengar!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in