Kvalster

Hem Forum Bihälsa Kvalster

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14416

    Jag funderade lite angående behandling mot kvalster. Om vilken metod som är smidigaste och ger bäst resultet? Kan man använda myrsyra undertiden man ger dom bifor? Eller ska man vänta till lite senare och använd oxalsyra?  🙂

    #16640

    Mängden kvalster får man kolla med nedfallsprov.

    Vet man att det finns många kvalster på våren är myrsyran lämplig till t ex Påsk.

    På hösten kan man behandla efter behov efter skattning och om man behöver efter invintring.

    Senare på hösten när allt yngel har krupit och bina samlats i övre lådan kan man använda oxalsyra. Ibland behandlas båda lådorna och det är att rekommendera att man invintrar på två lådor.

    Läs denna information, här står allt men behöver veta. Denna information skall alla biodlare som vill ha friska bin läsa.

    http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO01_10.pdf

    #16653

    Förra året använder jag 60 % myrsyra underifrån i samband med vinterfodringen, och sen oxalsyra+socker-lösning i början av november. Jag fick det rådet av min fadder och det fungerade bra. Så jag gör likadant i år. På sommaren gör jag drönarutskärning också – det är inte särskilt jobbigt om man har få kupor som jag har.

    Tid och behandling beror på var du bor (klimatet) och hur stort nedfall du haft under sommaren. Bor själv i Järna (Södertälje) och nedfallet har bara varit några kvalster per dag per samhälle.

    #17233

    Hej
    När myrsyrebekämpning utföres underifrån bör man använda 80% myrsyra,
    den 60%:iga används från ovan.
    hälsn….. lasse

    #17234

    Mysyraångor är tyngre än luft och sjunker ner genom kupan. Det är alltså ineffektivt att dosera från bottnen.

    #17237

    Därför använder man den starkare myrsyran på botten och den svagare på toppen.

        h…….. lasse

    #17241

    Många är lite rädda för att använda myrsyra och påstår att den är svårdoserad. Använder man myrsyraförångare och kör någon dag extra så tar det hårt på bina. Myrsyran är hård mot bina och jag ser det själv med ett och annat dött samhälle ibland.
    Jag köper på 30 liters dunk 85% och blandar ibland till 60% lösning. Jag skulle aldrig ge 80-85% i bottnen där bina passerar via flustret och kanske få nära kontakt med nästan ren myrsyra.

    Några ml 60% på en vettex med en 1/4 del från en 0.5 mm plexiglas täckskiva under mot ramarna och en upp & nedvänd foderlåda över anser jag alla kan utföra och få att fungera effektivt utan att vara oroliga för mycket påverkan på bina.

    Ett utmärkt sätt att kolla kvalster.

    #17686

    Hur många gånger kan man göra korttidsbehandling med myrsyra? Det framgår inte i något av de dokumenten jag har läst.
    Jag har haft bin i 3 år och de första åren har det räckt med drönarutskärning och en korttidsbehandling men nu har jag flyttat samhällena och har väldigt mycket kvalster. Vid första korttidsbehandlingen över 1000 vid nästa ca 500-600. Tanken är att även behandla med oxalsyra men eftersom det är ganska mycket varoa i nedfallet även vid andra korttidsbehandlingen vill jag gärna göra det en gång till speciellt som vädret är gynnsamt för denna tid på året (ca 10-12 grader). Jag vill helst inte göra en långtidsbehandling eftersom jag inte har utrustning för det detta år.

    Tacksam för svar.

    Mvh,
    Jacob Cronstedt, vällingby

    #17696

    Du bör fråga dig vad ditt mål är med en korttidsbehandling till. Korttidsbehandling är ju standardrekommendationen att göra såpass tidigt att det finns möjlighet för bina att dra upp en omgång bin som inte haft sällskap av kvalster i cellerna. Eftersom yngelsättningen snart är slut så kan du inte utnyttja värdet från detta vid korttidsbehandling nu. Mot bakgrund av det är frågan om det gör någon positiv skillnad på hälsan på bina och kvalsternivåerna till våren om du gör korttidsbehanding+oxalsyra eller bara oxalsyra.

    #17698

    Hej Olof,
    Tack för svaret. Jag är ju relativt ny biodlare så jag kanske är lite fel ute men jag trodde att målet med alla behandlingar var att få ned kvalstermängden till rimliga nivåer (under 100 st per samhälle). Dvs om man har en metod korttidsbehandling med myrsyra som tar död på säg 75% av alla kvalster och man utgår från 1000 kvalster så har man 250 kvalster kvar efter första behandlingen och efter andra behandlingen har man endast ca 62 st kvalster kvar. När väl nivårena är på en skaplig nivå så klarar sig samhället.
    Om jag förstår dig rätt så är det viktiga att få en fram tillräckligt många bin som föds efter att varroatrycket har gått ned, dvs bin som aldrig har varit påverkade av varroa. Har jag förstått dig rätt?

    Mvh,
    Jacob Cronstedt

    #17699

    Ja så har jag också uppfattat det. Oxalsyra är därför inget som hjälper denna vintern utan istället att du går in i nästa år med få kvalster. Däremot har det högre effekt än 75%. Med M+O kommer du säkert att få högre effekt, men också högre stress. Det kan vara bättre för bina att köra O nu och korttids M nästa sommar, då i god tid för att få oskadade vinterbin.

    #17700

    Det är också så att när du gjort O-behandlingen och räknat nedfall så vet du vad du har. Jag brukar endast behandla med O och har oftast ett nedfall på 75-300 st vid behandling och ser inga negativa effekter på bina av den nivån.

    #17701

    ok, tack olof då tror jag att jag förstår bättre hur behandlingen ska användas.
    Jag har ju gjort två korttidsbehandlingar med myrsyra redan. Jag tror att jag nöjer mig med att behandla en gång till med oxalsyra när temperaturen går ned. Är nedfallet väsentligt högre än det du anger får jag titta på nedfallet under våren och kanske behandla en gång till då eller göra avläggare och behandla.

    #17703

    Ja precis så hade jag gjort.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in