Långa yngelrum

Hem Forum Praktisk biodling Långa yngelrum

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15118

    Har funderat på det här med breda yngelrum jämfört med typ svea och även LN emot Lang m.fl.
    Har man på våren en låda (oviktigt vilket format). Sätter en ny låda under. Drottningen går uppifrån och ner. Lägger hon ägg ända ut i kanterna då på de bredare formaten innan hon byter låda eller blir det som en stor cirkel i äggläggningen? (Genom de två lådorna).
    I en svea som är kvadratisk blir det ju bra, sämre i en LN och konstigt i en Lang om man inte har fler lådor för att sträva mot en kvadrat.. Men det är ju sällan kvadratiskt i början eftersom man utökar eftersom.

    De som har tråg med ca 20 ramar i botten. Använder hon hela botten som yngelrum och hade hon hellre gått upp till ev. Skattlådor om inte spärrgaller hade legat i vägen?

    Blir det fel yngelläggningsmässigt att ha tex ett långt yngelrum tex 20 ramar LN/ 3/4 Lang med spärrgaller och kunna sätta två skattlådor på detta?

    Tänker jag fel eller mindre rätt?

    Även när man läser Jano:s vinterklunga känns det fel med långa yngelrum..

    Berätta era tankar

    #19338

    När det gäller formen på yngelrummen tror jag att du tänker rätt. Ett långt och lågt yngelrum, tex i en trågkupa, så motarbetar man binas vilja att ha ett rundformat yngelrum.

    Men när du skriver att den nya yngellådan sätts under den gamla, så anser jag att du arbetar enligt gamla skrönor. Både jag och flera andra biodlare har testat under/över i ganska så omfattande skala, och funnit att resultatet av dessa tester är att nytt yngelrum alltid ska sättas ovanpå det gamla för bästa utveckling. Testa gärna själv med 50/50  av samhällena i vår.

    #19343

    Jag gjorde en intressant upptäckt i somras. Jag har LS i yngelrummet, och kör för det mesta kallbygge på höst/vinter och varmbygge på sommaren.

    Förra året missade jag att vända en kupa så den stod på kallbygge även under sommaren. Normalt har jag, precis som beskrivs, en snygg halvcirkel med ägg och larver på ramarna närmast flustret. (I hörnorna hamnar pollen och ibland honung)

    I lådan på kallbygge hamnade ”halvcirkeln” förskjutet mot flustret, så att det blev färre ägg på varje ram. Däremot hade drottningen lagt på fler ramar, alla i samma sida dvs närmast flustret.

    Det fick mig över om temperaturen eller syret är för dålig längre in i kupan när man kör varmbygge, eftersom det var klart att drottningen föredrar att vara nära flustret. Fler som gjort liknande erfarenheter?

    #19348

    Jag tror att det är en tillfällighet du råkat ut för, och som du skrev var det endast i en kupa. Jag har kallbygge året runt i mina samhällen, men enbart i nedersta lådan. Jag korsar på sommaren alltid lådorna 90 grader mot varann, så att ramarna aldrig hänger rakt ovan varann. Jag lärde det knepet för en massa år sedan av en gammal mentor, på den tiden igelkotten var slät.  😉 På så vis får jag mycket mindre vildbygge/hopsättning av ramar under starkt drag…

    #19351

    Jag korsar på sommaren alltid lådorna 90 grader mot varann, så att ramarna aldrig hänger rakt ovan varann. Jag lärde det knepet för en massa år sedan av en gammal mentor, på den tiden igelkotten var slät.  😉 På så vis får jag mycket mindre vildbygge/hopsättning av ramar under starkt drag…

    Gäller det även på skattlådorna, att du korsar?
    Det måste jag prova i sommar…

    #19353

    Japp, det är allra viktigast att korsa skattlådorna i min teori.

    Enda gången som jag inte korsar lådor är i samhällen som ibland invintras på två eller på tre lådor. Då ställs samtliga på kallbygge. Skulle de inte stå på samma håll under vintern förmodar jag nämligen att det skulle bli små högar av döda bin ovanpå ramarna i den undre/i de undre lådan/lådorna.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in