Låta bina dra upp en drottning?

Hem Forum Praktisk biodling Låta bina dra upp en drottning?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14989

    Hejsan,

    Jag har gjort en avläggare dit jag flyttade min drottning. I modersamhället har jag rivit alla drottningceller förutom en. Nu väntar jag med spänning på en ny drottning. Då jag är ny på detta så vet jag inte om bina sköter allt själva? Givetvis går jag in med några dagars mellanrum och river eventuella drottningceller dom dyker upp. Men tankarna går, kommer det garanerat en ny drottning från cellen jag sparat? Flyger hon ut och parar sig själv? Hur vet jag att allt flyter på som det ska? Finns det lite riktlijer man kan följa….efter hur många dagar ska man se att hon börjar lägga ägg?

    Vill tillägga att jag är OTROLIGT många bin i samhället så det kommer nog bli sjukt svårt att hitta henne efter kläckning.

    När ska hon vingklippas? Kanske inte försän nästa år? Hittar jag henne så märker jag henne givetvis direkt så hon inte blandas ihop med ev. någon annan som kläckts utan att jag märkt eller sett cellen..

    Har ni några tips till en newbie?

    Mvh Anna

    #19053

    Bina sköter allt själva bäst! Lämna dem ifred i minst 20 dygn innan du letar efter nya ägg.

    Ja, om hon inte flyger ut själv och parar sig, vem skulle hjälp henne då?  😀

    Jag hade klippt henne samtidigt som märkningen, men inte innan hon lagt tre fyllda ramar  med ägg. (Har parningsvädret inte varit det bästa flyger hon gärna ut en gång till nämligen.)

    Som sagt, lämna dem nu i fred och ”rota ” inte i kupan på tre veckor!

    #19054

    Inte ens kika för att skära bort ev drottningceller..? Det är lite svärmvarning på mina bin nämligen, vill inte att det ska sluta med att jag har flera drottningar och någon tar med sig hälften av mina bin 🙂

    #19055

    Föresten, tack Thomas, det slutar alltid med att du ger mig svar på alla mina frågor :)))

    #19056

    Du skrev ju att du redan rivit alla celler utom en. Vad är det då för celler du ska riva nu innan en ny drottning kläckts, parats och börjat lägga ägg??

    #19057

    Det framgår inte av ditt inlägg när du rev  drottningcellerna. Det är 7-8 dagar efter avläggarbildningen detta ska göras då bara en sparas. Efter den tiden finns inget yngel kvar som bina kan göra drottningar av.

    #19058

    Tack Jan-Uno, nu föll pusselbitarna på plats…klart det inte finns några yngel kvar dom kan dra upp till en drottning nu….för japp, det var en vecka innan jag rev drottningceller som jag gjorde en avläggare. Inte lätt att ha koll på hur samhället fungerar när man är nybörjare 🙂

    Tack båda! 🙂

    #19066

    Hade du låtit bli att riva cellerna hade den nya drottningen gjort jobbet åt dig. Den första damen som kommer ut biter sönder de andra visecellerna. Om en drottning krupit ut ur en vicecell är det öppnat nertill, men är cellen öppnad ”på mitten” är det en utkrupen drottning som bitit ihjäl sina konkurrenter.

    #19068

    Hade du låtit bli att riva cellerna hade den nya drottningen gjort jobbet åt dig. Den första damen som kommer ut biter sönder de andra visecellerna. Om en drottning krupit ut ur en vicecell är det öppnat nertill, men är cellen öppnad ”på mitten” är det en utkrupen drottning som bitit ihjäl sina konkurrenter.

    Men om samhället var i svärmnings-stämning kunde det ha fortsatt att svärma mer än en gång, med varsin nykläckt madame sägs det. Inte fel att riva de flesta cellerna, precis som gjorts här…

    #19079

    Tack för alla svar, och tack Patrik och Thomas. Nu återstår det att se om allt reder sig, ska låta dom vara ifred ett tag dock 🙂 hoppas jag brutit svärmlusten!

    #20034

    Hej ! vet inte hur forat tycker om att man går in på gamla inlägg, men jag tycker det kunde passa här hellre än en ny trådsnutt.

    Thomas du skriver

    Jag hade klippt henne samtidigt som märkningen, men inte innan hon lagt tre fyllda ramar  med ägg. (Har parningsvädret inte varit det bästa flyger hon gärna ut en gång till nämligen.)

    Då funderar jag, som just varit och kladdat gult på min nyhittade dam lite varstans (vingbas), om hon inte flugit/& färdigt, hindrar färgen då hennes vidare parning ?

    #20035

    Ajdå, har du målat vingbasen?!?

    Då skulle det mycket väl kunna påverka flygförmågan negativt. Frågan är hur många ägg Hon hunnit lägga nu? Har Hon lagt 100 ägg tills idag, så kan jag nästan äta upp min hatt på att Hon inte flyger ut fler ggr… Om vädret varit normalt de senaste tre veckorna vill säga. Har det varit kyla och regn under majoriteten av dagarna så bör Hon lägga tre ramar ägg innan man vingklipper.

    #20036

    AJ det var inte bra.
    Hon hade ganska rejäl bakkropp, så kanske man kan hoppas att hon var färdig. Men ägg har jag inte sett, men jag har ofta lite svårt se,
    bara hålla tummarna.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in