Ligustica (Italienska gula) ovanliga?

Hem Forum Allmän biodling Ligustica (Italienska gula) ovanliga?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15321

    Hej!

    Är en framtida biodlare med lite funderingar kring detta med olika raser. Tyckte att ligustica-biet verkade ett trevligt bi och har letat runt en del men har haft väldigt svårt att hitta dem i mellansverige. Är det ovanliga just  nu? Varför har det i så fall blivit så?

    Med vänlig hälsning
    Aurora

    #19902

    Med risk att sticka ut hakan skriver jag följande;

    Biodlare är ofta ett smart släkte. Då de finner ett bi som är bättre än ett annat, så satsar man gärna på det bättre alternativet…..  😉

    Om jag kommer med en motfråga:

    Ifall du får välja mellan att bi som är väldigt fromt och trevligt att arbeta med, friskt och som har stor samlariver, eller ett bi som är väldigt fromt och ger massor med avkomma, men mindre skörd eller sämre friskhet än det första. Vilket är då ditt val?

    Mvh

    #19903

    Mycket kan man skriva
    Det finns odlare och duktiga för Ligustika .
    VSH ren parade har det funnits till försäljning i Några år , något som du bör fråga efter
    Varroa kvalstret är det största problemet och ligger bakom dom flesta samhällena som dör på Vintern. PÅ Visingsö så finns det en parnings station

    dom andra raserna kommer det ta många år innan dom får fram samma VSH egen skap

    bigården som jag har i Norrköping har jag 14 stycken 50-70% ren parade Ligustika men VSH egenskap
    Vi kan skriva mycket om storleken på skörd men den största delen är hur mycket blommor som finns runt om under skörda perioden . och det kan inte Bi ras styra

    VSH parad Drottning kostar runt från 500:- och upp men lägg då till att du kommer använda mindre kemikalier för att hålla samhället friskt och bina orkar att jobba lite mera .
    det gör att du tjänar in penarna det lilla högre priset 

    #19904

    Fantastisk Toppen VHS,bin.
    Man ber meddela Nobelkommitté. Jag har bara en liten fråga? Hur längre kan dessa bin överleva utan varroabekämpning?
    Mvh Tomas.

    #19905

    Vi kan skriva mycket om storleken på skörd men den största delen är hur mycket blommor som finns runt om under skörda perioden . och det kan inte Bi ras styra

    Där har du alldeles fel enligt mina iakttagelser och erfarenheter. Det är milsvid skillnad på skördeutbytet i förhållande till bistyrka och dragförhållanden mellan Gulingar eller Buckfast eller Carnica tex. Givetvis finns variationer inom Ligustica också, men lägger man ”köttsamhällena” tillsammans med sämre städförmåga och sjukdomsresistens, så är valet superenkelt.

    #19906

    Gå in på http://www.vshbin.se  där har ni olika resultat och beräkningar
    men ett nobelpris vore trevligt

    med VSH bin så minskar kvalstren samt att risken för Yngelröta något som många stoppar huvudet i sanden
    o-avsätt Bi ras

    #19907

    Tack för era svar! Ni som då inte gillar gulingarna, vilka tycker ni är bäst? Buckfast?
    Har inte läst så mycket om VSH-bin men det ska jag absolut göra!

    #19908

    Jag skulle kunna tänka mig ”Ligustica” om jag hade bigård i Italien. Tyvärr här måste vi välja bistamm som är anpassad till Svensk klimat och har god vårutveckling och vinterhärdigheten.

    #19909

    Tack för era svar! Ni som då inte gillar gulingarna, vilka tycker ni är bäst? Buckfast?
    Har inte läst så mycket om VSH-bin men det ska jag absolut göra!

    Buckfast! Men skulle jag välja bland de fyra typer av bin som är vanligast i vårt vackert avlånga land, så kommer Carnica och Nordiska bin på delad andraplats. Dessa har sina fördelar, främst i norra landsändan.

    Ja, jag kanske skulle överväga Liguctica om jag bedrev biodling i Italien, men även där skulle jag med största sannolikhet kört med Buckfast med de erfarenheter jag har…  😉

    #19911

    ”Buckfast! Men skulle jag välja bland de fyra typer av bin som är vanligast i vårt vackert avlånga land, så kommer Carnica och Nordiska bin på delad andraplats. Dessa har sina fördelar, främst i norra landsändan.”

    ”Smaken är som backen delad” Jag gillar renrasiga bin. Bucfast  är hybrid-korsning! Mina erfarenheter säger att carnica är bästa rasen. Inga korsningar och hybrider.

    #19916

    Tack! Blir förmodligen Buckfast eller Carnica. Har på bikartan sett att det ska finnas en biodlare i närheten (ett par km bort) som verkar ha Carnica, ska ta en promenad och hälsa på. Antar att det är bra att ha samma sort i området och då slipper jag göra valet själv dessutom  🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in