Likvid för sålda aktier i HF

Hem Forum Allmän biodling Likvid för sålda aktier i HF

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14335

    Den 31 mars sände jag ett mail till SBR med frågan om när likviden för sålda aktier i HF skulle utbetalas. Fick  svar omgående att likviden ska betalas inom en vecka! nu har det gått många veckor och ännu inga pengar. Är det någon som vet hur det ligger till? det här är absolut inte bra skött från SBR:s sida.

    #16061

    Har ni inte fått betalt för era andelar ännu?

    #16063

    Har ni inte fått betalt för era andelar ännu?

    Nej.

    #16064

    Är inte sådant reglerat i lagstiftningen? När något bolag köper ett annat bolag som omfattar mer än 90% så kan resterande 10% tvångsinlösas.

    #16236

    Den 31 mars sände jag ett mail till SBR med frågan om när likviden för sålda aktier i HF skulle utbetalas. Fick  svar omgående att likviden ska betalas inom en vecka! nu har det gått många veckor och ännu inga pengar. Är det någon som vet hur det ligger till? det här är absolut inte bra skött från SBR:s sida.

    Fortfarande inga pengar och ingen reaktion från SBR, dåligt.

    #16274

    En adekvat fråga! Jag ber om ursäkt för att du inte fått svar och jag kan inte förstå hur informationen om utbetalning ”inom en vecka” kommit till.
    Det slutliga avtalet i försäljningen har tyvärr inte kunnat bli klart. En anledning är att vi inte fått in aktierna från alla aktieägare och i vissa fall har ägarna inte gått att få tag i.  Vi jobbar nu intensivt för att lösa det problemet.
    Min förhoppning är att vi ska kunna gå ut med mer precis information inom de närmaste veckorna och naturligtvis utbetalning av pengarna.
    Jag beklagar verkligen, men sådana här processer kan lätt dra ut på tiden vilket förstås skapar irritation.
    Hälsar
    Marita

    #16275

    En adekvat fråga! Jag ber om ursäkt för att du inte fått svar och jag kan inte förstå hur informationen om utbetalning ”inom en vecka” kommit till.
    Det slutliga avtalet i försäljningen har tyvärr inte kunnat bli klart. En anledning är att vi inte fått in aktierna från alla aktieägare och i vissa fall har ägarna inte gått att få tag i.  Vi jobbar nu intensivt för att lösa det problemet.
    Min förhoppning är att vi ska kunna gå ut med mer precis information inom de närmaste veckorna och naturligtvis utbetalning av pengarna.
    Jag beklagar verkligen, men sådana här processer kan lätt dra ut på tiden vilket förstås skapar irritation.
    Hälsar
    Marita

    Svaret om utbetalningen inom en vecka fick jag direkt av Jonny Ulvtorp. Varför måste ni ha in alla aktierna innan utbetalning kan ske? egendomligt tycker jag. Du skriver att en sådan process kan dra ut på tiden, var det inte i höstas vi överlät aktierna? det är ju inget stort börsbolag vi talar om.

    #16336

    Vårt största problem är inte att vi inte fått in alla aktiebrev utan att vi faktiskt inte hitttat alla som äger aktier. En del är avlidna och arvingarna känner inte till aktierna, andra har flyttat och nya adresser finns inte och en och annan förening har lagts ner och papper försvunnit på vägen. Så länge man inte vet vilka som äger aktierna kan man inte döda dessa. Köparen vill förstås känna sig säker på att det inte så småningom dyker upp personer som gör anspråk på ägandeandelar i företaget.
    Nej det är inget stort bolag men de juridiska reglerna gäller oavsett storlek.
    Ett detektivarbete pågår för att bringa ordning i detta. Förstår medlemmarnas frågor och jag kan bara lova att vi gör allt för att komma vidare.

    #16337

    Kan det vara rimligt att tro att en enda aktie till slut kan stoppa köpet? Tänk om en enda aktie vägrar att återlösas? Skall alla få vänta för att få lösa in sina andelar pga detta? Så kan ju lagen rimligen inte vara utformad.

    #16345

    Nej – det handlar om att bestämma i vilket läge vi ger upp i arbetet med att hitta aktieägare och ansöker om en tvångsinlösen av de som vi inte hittat. Denna process som då följer är förknippad med en stor kostnad (även om det bara är ett fåtal). Den kostnaden vill vi förstås försöka minimera och därför drar det hela ut på tiden.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in