Lite ljunghonung

Hem Forum Praktisk biodling Lite ljunghonung

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14418

    Vid slutskattningen i söndags tyckte jag det var så konstigt för det var massor med 'pollen' i en del ramar.
    Jag kollade noggrannare idag och det är nog snarare ljunghonung.
    Det är inte mycket, den ram som har mest kanske har 1/6 ljung.
    Kan jag lämna det till bina att ta hand om till nästa år? Eller måste den bort nu på nåt sätt?? Isåfall tar jag gärna emot smarta tips hur man får bort lite lite ljunghonung 🙂
    Utan att sabba ramen alltså.

    /Alf

    #16664

    Har jag en ram med en liten fläck ljung så flyttar jag bara ut den på ytterkanten. Är det mera eller hela ramar mår bina bäst om man tar bort dem helt under vintern.

    När jag slungade mina första ljungramar med vanliga mellanväggar gick de oftast sönder när slungan gick på högvarv. Det var enda sättet med de verktygen jag hade till förfogande då att få ut ljungen.
    Har man sjölis eller någon honungslossnare så går det betydligt bättre. Jag gick över till plastram och de kan man slunga hårdare och längre tid för få ut större delen av Ljunghonungen.

    #16665

    Jag har tagit avtäckargaffeln och stuckit ner spetsarna i cellerna, ner och sen upp, och sen jobbat mig över vaxkakan som en symaskin. Det har räckt för att göra ljunghonungen lite mer lättflytande, och det har då gått att slunga ut den om man är lite snabb. Pyssligt men det funkar om man inte har så många ramar.

    #16666

    Jag gick över till plastram och de kan man slunga hårdare och längre tid för få ut större delen av Ljunghonungen.

    Måste du köra med sjölis på plast ramarna eller går det att slunga ut dom utan?

    mvh edward 😛

    #16667

    Har aldrig haft en sådan men väl sett hur den fungerar, den fungerar som avtäckningsmetod på all sorts honung. Till ljung är den nästan ett måste om man skall få ut den ur ramen. Tidigare har jag krafsat, pickat och gjort lite allt möjligt och omöjligt men fått ut det mesta ur ramarna. När man väl fått ut det så är det lika trögt att sila. Ljung tar mera tid helt enkelt.

    #16682

    Nog tar den tid alltid men när den blir bra blir den BRA.
    I år fick jag en god ljungskörd men i vissa samhällen noterade jag att de hade ”våt” honungsteckning och vid närmare granskning noterade jag att den börjat spontanjäsa i ramarna trots att de var täckta 🙁
    Det blir ett himla meck att sortera bort alla ramar där man ser någon ”misstänkt” cell vid slungningen.
    Hur gör ni andra med ljungen? Det är för mycket att göra mjöd på och trist att kränga den som bagerihonung när smaken fortfarande är god. Upphettning tar emot det med men vad ska man annars göra?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in