Lösningsmedel för vax och propolis

Hem Forum Praktisk biodling Lösningsmedel för vax och propolis

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14856

    Hej

    Vax och propolis har ju en förmåga att vara svårt att få bort. Finns det något bra lösningsmedel för dessa ämnen? Eller hur gör ni?

    #18766

    Propolis löses med T-röd. Vax vet jag inte, någon annan kanske vet?

    #18771

    Har inte testat själv, men på FB sidan la jag ut en bild från danska sidan om en liten gipshyvel som man alltså skrapar bort resterna med.
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204901750683669&set=gm.315438971994750&type=1&theater

    #18792

    Lämpligt är att ånga spärrgaller och täckbräder. har du inte något ångaggregat går det att lämna in för rengöring till en låg kostnad hos redskapshandlarna.

    #18793

    En del material som s k sommarluckor och täckbrädor kan vara av, för ändamålet, undermålig plywood och förstöras av ångning.
    Mvh /M

    #18794

    Det är nog inte lämpligt att hålla på med olika lösningsmedel. Har man bara ett fåtal saker som skall göras rent är det nog skrapning som gäller. Stoppar man in det i en ugn och värmer till 150 grader blir det desinficerats.

    #18812

    Jag har en stor kastrull, som jag smälte vax i, som jag skulle vilja få ren. Diskmaskin räcker inte så det är därför jag skulle vilja ha ett lösningsmedel som löser vax. Efter lite googlande verkar det som att vanlig lacknafta kan lösa vax.

    #18832

    Om du kan få tag på eter så har du bra lösningsmedel.

    #18834

    Vax smälter du enklast från tex spärrgaller i solvaxsmältaren. Lägg i på kvällen, plocka ur nästa kväll – superenkelt och smidigt!

    #18885

    Tips för vax.
    grovrengöring av vax -skrapa
    spärrgaller mm – smält ur med solvaxsmältare,ugn, värmepistol,plastlåda m tapetborttagare (ånga) mm
    Rengöring av kastrull – koka vatten och yes diskmedel,diska så blir det rent

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in