Mjölksyra?

Hem Forum Bihälsa Mjölksyra?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14732

    Jag läste i en gammal bi tidning från tidigt 90-tal, då rekommenderades mjölksyra för behandling av varroa, detta är inget man hör om i dag, är det någon som provat eller vet något mer om denna syra?
    Om jag försåt det hela rätt så är den svagare än myrsyra.

    #18271

    Jag gör så om jag köper in samhällen eller fångar en svärm från grannskapet. Dvs, sätter bina på ENBART mellanväggar, och sprayar enligt
    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/258/81005%20Varroabek%C3%A4mpning%20med%20ekologiska%20metoder.pdf

    Upprepar behandlingen efter några dar en gång ytterligare. Fungerar utmärkt om man har bin på mellanväggar, eller möjligen just när de satts på enbart tomma utbyggda ramar! OBSERVERA att denna behandling är så mild/svag att den enbart dödar kvalster som sitter på vuxna bin, ingenting i yngelceller!

    Lycka till!
    mvh

    #18289

    Tack för bra svar, mjölksyra är inget man hör så mycket om längre, men nu vet man det, ;D

    #18316

    OBSERVERA att denna behandling är så mild/svag att den enbart dödar kvalster som sitter på vuxna bin, ingenting i yngelceller!

    Lycka till!
    mvh

    Innebär det att man skulle kunna behandla ett samhälle mitt under honungstillverkningen utan att riskera att mjölksyran kommer i honungen?

    #18317

    Då har du garanterat mer än en täckt yngelcell i kupan, och då dödar du inte kvalstren i dessa celler. Jag skulle inte blanda in syran i ett samhälle med honung du senare tänkt skörda.

    mvh

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in