Mjuk rapshonung?

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Mjuk rapshonung?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14988

    Har slungat, rört och burkat min första honung, vilken fantastisk känsla! 21 kg rapshonung blev det. Nu surrar det många tankar i huvudet och undrar om ni kan ge mig lite tips.

    1, Finns det NÅGOT sätt att få honungen så den blir bredbar? Rapshonungen alltså? Blir en omgång rapshonung till nu i veckan nämligen och jag upplevde att den honungen jag nu har i burkarna är väldigt hård. Inte för att det gör så mycket, men hade väldigt gärna velat få den bredbar. Jag är fullt medveten att egenskapen hos rapshonung är att den är hård….men ni kanske har något trix man kan göra? Vill inte gärna ympa, gillar känslan att röra honungen. Men är såklart villig att prova om det gör den mjukare. Vet dock inte vad jag ska anväda för att ympa med, är ju på mitt första år. Vill inte gärna värma upp honungen om det skulle vara en del i en process som gör den mjukare. Kallrörd honung är viktigt för mig. Vattenhalten var 17% på honungen, kanske man ska försöka sikta på någon procent högre?

    2, Om man sätter tillbaks slungade rapsramar i kupan, blir det mycket rapshonung nästa gång man slungar..? Går i tankarna att jag kanske ska ställa ramarna åt sidan efter denna slungningen, då jag gärna vill ha annan honung, så jag kan se och smaka skillnaden. Förstör man inte ramarna om man inte använder dom igen? Att honungen kristaliseras? Det sägs att man ska vara varksam med rapshonungen då den kan bli stenhård i ramar utanför kupan…

    Någon som är rapshonungsexpert? Tack på förhand!

    Mvh Anna  🙂

    #19051

    På fråga 1 är svaret: Levande Ymp/Ekobi-metoden. Google…..

    På fråga 2: Kör med samma ramar igen, du behöver inte vara orolig! Skulle någon ram inte vara helt tömd då du slungat nu, så kan inte den andelen i nästa slungning bli mer än en tusendel. (Givetvis beroende på hur stor nästa skörd blir)

    #19052

    Har läst rätt mycket om EKOBI, men tycker det verkar rörigt då jag måste förbereda ympen, dagar innan jag slungar? För jag kan väl inte låta den slungade rapshonungen vara medans jag gör en ymp? Hur gör ni när ni ympar rapshonung? Eller ska jag ta ut en ram eller två, slunga dom och göra ymp på…..för att sedan slunga alla ramar när ympen börjar bli klar?

    Vilken ymp metod är bäst för en mjuk rapshonung, utan uppvärmning. Verkar som om alla har lite olika sätt att göra….efter det att ympen rörts ner i honungen.

    En annan fråga, kan jag använda den honungen gjord för en vecka sedan som den ”kristaliserade honungen” i ”ymp-receptet”? Hoppas jag inte formulerar mig för konstigt haha, tack igen Anna

    #19059

    Någon? Tänkte ge mig på detta i veckan, känns trist att dra fram allt igen för att framställa en ymp….sen diska allt….för att slunga några dagar senare när ympen är klar. Men det är kanske så man måste göra?

    #19060

    Om du vill ha din rapshonung mjuk vet jag inget alternativ…

    #19062

    Jo förutom ympning kan du tappa dem på burkar direkt och låta dem stå i rumstemperatur knappt ett år, då har den blivit bredbar om än lite kornig. Men det är kanske inte det du vill att vänta att bre mackorna till nästa sommar.

    Att göra en ymp av rapshonung går snabbt, det brukar gå bra att låta den slungade honungen stå stilla under tiden om den inte står för kallt. Däremot måste du ha silat den först, den går inte att sila efter någon dag.

    #19063

    Prova ympning, det är inte så knepigt som det verkar vid första anblicken. Eftersom rapshonungen kristalliserar snabbt så kan du slunga all din honung och sedan väga och göra en ymp (hur ska du annars veta hur stor ymp du behöver?). Förvara ympen i kylskåp och förvara din nyslungade honung relativt varmt (rumstemperatur minst). Honung kristalliserar ju bäst och snabbast vid 13º (om jag inte missminner mig) så får du in ympen i mer optimal temperatur och den nyslungade vid en icke optimal temperatur så borde ympen hinna bli klar. Har inte provat detta men rent logiskt så känns det som att det borde fungera.

    Men jag gör såhär. (Är ny på detta jag med så jag kan inte lova hur det blir)
    Ett par av gubbarna på föreningen tipsade mig om att rör din rapshonung i stort kärl tills du är nöjd och låt den kristallisera i kärlet några veckor (beroende på temperatur osv) men så att den blir så stenhård som den gärna blir i burkarna annars.

    Sedan behöver du ett värmeskåp eller ett varmt rum så du kan värma upp honungen till 35ºc igen och då tappa upp på burk.

    Värmeskåp är ju en annan fråga. De tipsade mig om att lägga en 15w glödlampa i en stängd (givetvis avstängd) frysbox och få rätt temperatur på så vis, vet inte om man behöver blanda in en termostat men det kan nog vara bra så det inte blir för varmt. Blir det å andra sidan inte varmt nog så är ju honungen fortsatt hård och kan inte tappas.

    Själv har jag ett ombyggt kylskåp med en kupévärmare som min svåger hjälpte mig konstruera med glödavkänning och massa finesser som jag inte kan redogöra för. Men kort sagt ett isolerat utrymme (kylskåp) med ett värmeelement av något slag (kupévärmaren för mig) kopplat till termostat eller liknande som slår ifrån vid given temperatur (så det inte blir för varmt)

    Långt inlägg där..

    #19064

    Åh tack ni som tog er tid att svara 🙂

    Olof, njaaaeee vänta ett år är inget alternativ. Ger mig nog på att ympa medans den andra får stå i ett varmare rum…ska den röras något innan ympen är klar….?

    Fredrik, TACK för ditt långa svar! Ska ge mig på att ympa så får honungen stå i ett varmt rum och vänta tills ympen är klar helt enkelt. Silad givetvis, tror du man rör den något i väntan på ympen? Om den tar 2-3 dagar, ska man börja röra den nyslungade honungen?

    Lustigt nog så har vi en bastu man nog kan värma honung i, men lite av grejjen är att jag vill ha en kallrörd honung. Vill bevara alla egenskaper honungen har. Nu verkar det vara lite delade meningar om det där, det ska tydligen inte spela någon roll om den är uppvärmd eller inte….kanske något du vet mer om? Man ska inte gärna gå över 40 grader om man praktiserar RAW tex….något som känns viktigt för många som är intresserade av min honung. Och för mig litegrann…

    #19072

    Rapshonung har man ju hört en och annan skräckhistoria… Jag har min slungade rapshonung just nu i rummet bredvid pannan så det håller 22ºc ungefär, har rört den för att få lite erfarenhet av det och nu tre dygn senare så ser den likadan ut som när den slungades i lördags. Så min slutsats är att har du den i ungefär samma temperatur så borde det vara lugnt.

    Du har helt rätt i uppvärmning. Honung tappar många goda enzymer och egenskaper vid uppvärmning och det är därför just temperaturen är viktigt. 35º är den temperatur som bina håller i kupan såhär års och är då den temperatur som honungen ska ha ”naturligt”. Alltså är det inom ramarna att honungens temperatur varierar upp till 35º utan att man förstör något hos honungen.

    Går man över 35º börjar saker hända, troligtvis inte direkt på 36º men det har jag ingen koll på när saker händer. Värmer man upp den ordentligt förblir den flytande efteråt men har då tappat så mycket så man kan lika gärna köpa sirap eller socker. Kan vara smidigt om man vill få till lite flytande honung till matlagning eller bak men då skulle jag värma upp den mängden som jag ska använda så jag inte förstör binas fina produkt

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in