mögel eller jäsning i honung

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen mögel eller jäsning i honung

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15398

    Hej
    I min flytande honung så har det uppkommit något som liknar dimslöjor. Har silat om den och det visade sig att det var som små klumpar. Inte direkt kristaller. Honungen i övrigt är inte heller så klar som jag är van vid. Kan någon vägleda mig i vad som kan ha hänt och om den är otjänlig?

    hoppas på svar!
    /yvonne

    #20046

    Var den klar från början och dimslöjor uppstått är det troligen så att den börjat kristallisera. Var den dimmig från början kan den börjat kristallisera i ramarna, eller gissningsvis pollen som slungats med o honungen. Pollenkornen är bas för kristallerna att påbörja processen. Kristallerna kan vara så små att de inte känns.
    Bina kan ha dragit på växter de inte brukar, vilket gör honungen annorlunda mot vad du är van vid?
    Jäst honung luktar distinkt (syrlig, jäst frukt, typ). Tror du skulle känt det. Jäst honung är inte otjänlig, men mindre god. Mögel kan i regel inte växa i honung.
    /M

    #20047

    Tack för svar. Det var en lättnad  ;D
    //Yvonne

    #20051

    Men…. jag har för mig att på kursen som jag gick för några år sedan talades det om att honung kan mögla om det är för hög vattenhalt. Är det inte så?

    #20052

    Honung kan inte mögla, däremot kan den jäsa om den har för hög vattenhalt. Det du har är som svarats tidigare en honung som håller på att kristallisera

    #20054

    Tack för övertygande svar!!  🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in