Nacka LN kupa.

Hem Forum Redskap Nacka LN kupa.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14272

    Den finns monterbara lådor och färdiga Nacka LN kupor, finns det några för och nackdelar?

    #15788

    Platta paket är billiga att transportera

    Om man inte monterar ihop delarna ordentligt (limmar) kan de bli glapp och sladdrig med åldern. Helgjutna är stabilare.

    Färdig gjutna = klart att använda

    Platta paket = kräver arbete med monteringen.

    mvh edward 😛

    #15640

    Har hört av en kollega som tappat en full låda honung att en limmad Nacka delar sig, men inte en helgjuten. (Hur många han tappat av varje vet jag faktiskt inte…)  ;D

    #15795

    Nja! Man ska helst inte tappa dem heller (helgjutna) Dem går sonder men det går att limma de och det blir som ny igen

    #15797

    Dom helgjutna lådorna är lite mer jämntjocka och kraftigare EPS (frigolit) i vilket gör att ”inomhus” klimatet blir jämnare. I dom delade är inte eps:en så tjock på mitten, vilket kanske inte i sig påverkar så mycket i en skattlåda men jag tycker de helgjutna är bättre.

    Peder

    #15815

    Jag tycker de delade är lättare att lyfta, min fru tycker de helgjutna är lättare att lyfta. Det beror på ens händer gissar jag.

    Om jag räknade rätt kostar frakten för de helgjutna 40 kr/st på pall och de delade 11 kr/st på pall.

    De helgjutna är lättare att måla än de delade.

    De helgjutna har inte helt plana ytor på ovansidan och flisar sig mer på sargkanten än de delade (som är helt plana).

    De helgjutna är något koniska med rundade hörn och går inte att ställa i en upp-och-nedvänd nätbotten till skillnad från de delade som är helt raka. Å andra sidan blir det en bikross om man ställe en LN-låda så eftersom den inte har bigång under ramarna.

    Jag har ännu inte tappat någon sarg med ramar i och hoppas slippa det, så på det området vet jag inte om det är en skröna eller ej.

    De delade är faktiskt så tunna så de är ljusgenomsläppliga i spegeln på sidan, åtminstone om de är omålade. Det verkar inte göra någon skillnad på bina för jag märker ingen skillnad mellan helgjutet och delat.

    #15816

    Har haft sönder 3 st som blev tappat eller fel lastat , de har alla gått sönder på olika ställen beroende på hur de har landat/krashat, alla var hel gjutna och gick att sätta ihop igen med vatten fast trä lim som stelnar under tryck.

    mvh edward 😛

    #15817

    40 sek/st för frakt låter mycket.

    Om det går 60 på en pall, man får i alla fall in 60 st 3/4 Langstroth på en pall.

    60 x 40 =  2.400 SEK bara för frakten.

    Senast jag tog hem två pallar för ett par veckor sedan kostade frakten totalt 1.300 SEK och jag tycker det är dyrt så att man nästan bangar.  Det blir ca 10 SEK lådan. Frakt är dyrt.

    #15818

    40 sek/st för frakt låter mycket.

    Om det går 60 på en pall, man får i alla fall in 60 st 3/4 Langstroth på en pall.

    60 x 40 =  2.400 SEK bara för frakten.

    Senast jag tog hem två pallar för ett par veckor sedan kostade frakten totalt 1.300 SEK och jag tycker det är dyrt så att man nästan bangar.  Det blir ca 10 SEK lådan. Frakt är dyrt.

    Såklart beror det på ramformat. LN-lådor är svårare att packa, tror det är 28 eller 29 st som går in på en pall. Och jag fick betala 1080 kr + moms för en pall senast.

    #15819

    Jösses! Ännu ett argument för det där formatet som jag ständigt tjatar om …

    60 lådor och 80 tak resp bottnar per pall. Vid bottnar medföljer näten på samma pall.

    44 foderlådor per pall (hmm tror jag) oftast kommer plexiglasen i kartong men det har hänt att de blivit inkörda i pallen också.

    #15820

    Det känns nästan otäckt att transportmaffian tar så mycket för våra frakter.

    #15771

    Att allt ska vara så självklart…vi får se vad jag beställer hem… 🙂

    #15825

    Dom helgjutna lådorna är lite mer jämntjocka och kraftigare EPS (frigolit) i vilket gör att ”inomhus” klimatet blir jämnare. I dom delade är inte eps:en så tjock på mitten, vilket kanske inte i sig påverkar så mycket i en skattlåda men jag tycker de helgjutna är bättre.

    Peder

    Anledningen till att de gamla Nacka Original (Innan LP började med helgjutna) har tunnare områden på sidorna var en helt annan än det som nämnts här. Tanken var nämligen att fukten på nätterna (under dragperioder) skulle sätta sig på dessa tunnare ställen som ju blir kallare, och rinna nedför sidorna, och inte sätta sig i taket.

    Vad det gäller killen som tappat skattlådor så är detta INTE en skröna, och givetvis kan man även krossa helgjutna lådor. Men jag är för min del helt övertygad om att de ”gamla” som man limmar ihop går LÄTTARE sönder än de helgjutna om de landar med ett hörn nedåt, fulla med honung.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in