När lönar det sig att göra egna Mellanväggar?

Hem Forum Allmän biodling När lönar det sig att göra egna Mellanväggar?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15434

    Tjena
    Har funderat lite hur många samhälle krävs det för att det ska löna sig att satsa på en ordentlig maskin/utrustning för att göra egna Mellanväggar?
    Det är ju jäkligt kul med utrustning ?

    Mvh Kristoffer

    #20170

    Vi har i vår lilla förening köpt en enkel utrustning för att gjuta mellanväggar. Vi har den i vårt honungshanteringsrum och där kan medlemmarna gjuta sina mellanväggar. Det fungerar bra och man gör nog c:a 50 i timman. Vi har väl inte räknat på lönsamheten men ser det som en medlemsnytta och en återbäring på det arbete som medlemmarna lägger ner i föreningens lilla bigård på 6-8 samhällen.
    Det vi ser som mest värdefullt är att medlemmen hanterar sitt eget vax istället för att se det i kronor och
    ören. Du får säkert en sådan anläggning för 15.000 (Tyskland) och räknar du med att Du hanterar 10kg
    vax (7-8 samhällen) så blir det i vår anläggning 16 väggar /kg . Idag kostar väl vaxmellanväggarna nästan
    200 kr/kg och dessutom är frakterna dyra. Skickar Du in för valsning så kostar det väl c:a 300 + frakter
    tor lika mycket. Jag har inte riktig koll på priserna. Räknar Du 10 års avskrivning på investeringen och
    ränta får Du ingen på banken så jag räknar bara enkelt 1500-300-300. DVs det går back med 900. men
    Du har ditt egna vax och lite extra sysselsättning.

    #20172

    Om du går in på vår hemsida högsbybiodlarna.se så kan du där hitta ett antal bilder från en kväll när vi samlades några stycken för att bekanta oss med utrustningen och prova på.

    #20173

    Ja det är väl en sån anläggning från graze jag tänkt på
    Och det är ju endast för privat bruk i första hand.
    Men du har ju klart rätt i att man får tänka långsiktigt så jag måste nog investera i en sådan anläggning ??

    //Kristoffer

    #20177

    Lite dum fråga, men varför vill man beställa en sådan från Tyskland? Finns de inte att köpa i Sverige, eller är mellanskillnaden så stor att man hellre importerar?

    #20178

    Jag måste inflika att här har begreppet ”löna sig” flera betydelser.

    I min biodling, där jag sedan väldigt många år tillbaks har ett slutet system för bivaxet, så är gjutningen av mellanväggarna den absolut dyraste delen i hela verksamheten om man räknar kronor och ören. Det är helt enkelt den enda verksamhetsgrenen där jag går minus om man räknar en dräglig timpeng.

    Å andra sidan så skulle jag i dessa tider, med fuskande vax-försäljare och diverse förfalskningar av Svenskt bivax, aldrig någonsin överväga att inte ha fullständig insyn i hela mitt kretslopp av bivaxet.

    Slutsats; Ja, det är väldigt lönsamt att göra egna mellanväggar, men inte i ekonomiska termer!

    #20180

    Thomas Henriksson,
    Du skriver ”Å andra sidan så skulle jag i dessa tider, med fuskande vax-försäljare och diverse förfalskningar av Svenskt bivax, aldrig någonsin överväga att inte ha fullständig insyn i hela mitt kretslopp av bivaxet.”

    Det du gör är att smutskasta samtliga återförsäljare av vax i Sverige. Skall du anklaga dessa så skall de vara namngivna annars tycker jag du kan utelämna din kommentar

    MVH
    Bo Malmsten
    Moderator

    #20181

    Thomas Henriksson,
    Du skriver ”Å andra sidan så skulle jag i dessa tider, med fuskande vax-försäljare och diverse förfalskningar av Svenskt bivax, aldrig någonsin överväga att inte ha fullständig insyn i hela mitt kretslopp av bivaxet.”

    Det du gör är att smutskasta samtliga återförsäljare av vax i Sverige. Skall du anklaga dessa så skall de vara namngivna annars tycker jag du kan utelämna din kommentar

    MVH
    Bo Malmsten
    Moderator

    Nej, nu läser du in saker mellan raderna som är direkt felaktiga!

    Jag syftar på blotta faktumet att det förekommit försäljning av förfalskat bivax. Att de som är skyldiga ”SKALL” namnges får stå för dig, och för övrigt så har Bihälsokonsulenten redogjort offentligt för åtminstone ett av dessa företag nyligen.

    Vad jag däremot vill uppmana alla biodlare som köper in vax, är att idag vara frågvis och vetgirig som kund, så att vaxfabrikanterna har fullt fokus på öppenhet och transparens i sin verksamhet. De som har rent mjöl i påsen är inte av uppfattningen att jag har smutskastat dem tror jag.

    Genom historien har vi ju inte bara förfalskningar av bivax, utan även fusk med vikter och vågar hos försäljarna, även detta förkastligt.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in