Nya produkter på systembolaget!

Hem Forum Allmän biodling Nya produkter på systembolaget!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14468
    #17054

    Nu har jag bokat en flaska Bee likör och skall testa. De produkter jag smakat tidigare producerade av Mjödhamnen har smakat huggorm, Mjöden har varit helkass.

    Nu är det Mackmyra (proffs) som producerat och det som kommit därifrån har varit drickbart.

    Det är bara att gratulera Gävle till en ny likör.

    #17055

    Svensk Drambuie – kul.
    Skottarna började blanda whisky och honung 1745 eller något i den stilen.  😉

    #17056

    Det känns som mera drag i en Drambuie. Men Bee skall vara riktigt bra.

    #17154

    Hej  Sten-Åke
    Du ser allt i vitt eller svart
    Jag är en av de som medverkat i svensk mjöd-produktion.
    Detta är ytterligare en produkt som vi kan sälja vilket gör biodling kanske mer ekonomiskt intressant i framtiden.
    Fler produkter  = mer honungsprat = lättare avsättning = bättre avans
    Macmyra:s Bee är väldigt fin!
    Mjödhamnens lokala mjöd är ännu inte i samma klass men man har inte heller haft samma resurser, jag var själv lite besviken när vi första gången testade de olika mjöden då flera inte var helt färdiga. Med smak av jäst samt grumsiga o lite annat.
    Kände inte riktigt igen dem mot vad mitt eget hade smakat den dagen som mitt mjöd lämnade våra lokaler för lagring och färdigställande i Hällefors hos Mjödhamnen.

    Är själv ingen vinkännare men tycker att två av våra tre är helt acceptabla. Har även haft några små provningar i föreningar med blandat intresse. Blivit förvånad när människor med stort vin-intresse där uttalat en uppskattning av produkten.

    Har sett att mer och mer av mitt mjöd säljes på systembolaget utan att någon som helst marknadsföring göres av detta!

    Blev även positivt överraskad då en lokalt känd mäklare nästan överföll mig ute på stan under julskyltningssöndag med orden

    Hej Lasse, var på bolaget o där såg jag ett lokalt producerad mjöd med ditt namn. VAD HÄFTIGT, var tvungen att pröva det, det smakade gott, har sedan köpt det fler ggr.

    Vi stod länge o snackade om detta och
    det stärkte mig i min tro att detta var något att satsa på.
    Att vara positiv inför nyheter o våga satsa det behöver vår näring.
    Att ensidigt i sin subjektiva bedömning klassa ner något efter en provsmakning är inte helt lyckat.
    Hoppas att alla vågar provsmaka Mjödhamnens lokala mjöd och återkom då gärna med er egna bedömning

    Hälsningar från lasse som gärna snart gör en ny mjödproduktion!

    #17155

    NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJNEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ  DET KOMER ALDRIG ATT GÅ nej nej    ja, ja, kanske, varför inte,

    Någon måste våga prova och var först med en idé eller väcka en gammal när tiden är rätt och inne.

    Har haft lite kontakt med några som vill brygga mjöd och var ut efter honung till ett pris som jag inte var bered att sälja till. Jag kan konstatera att de verkligen brann för sin sak och var ivriga.

    Att prova och att myslyckas är bättre än att aldrig prova alls, någon gång kommer några att lyckas.

    Vi har har en lokal öl bryggare som fick in sitt öl på den lokala sortiment genom att använda lokal honung som ingrediens.

    Vem skulle har trott att mackmyra grabbarna skulle lyckas med ett svensk whiskey?

    NEJ NEJ NEJ eller varför inte JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA  ;D

    MVH edward 😛

    #17156

    Kallpressade lingon och honung. Doft Stor, bärig doft med tydlig karaktär av lingon, inslag av honung.

    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=lingon&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=671020&varuNr=98006&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dlingon%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

    varför inte, helt ok + de har använt sig av svensk honung att tillverka den  😀 dock är den alkohol fri så glädjen för endast komma från smaken och eventuell sällskap  ;D

    mvh edward  😛

    #17157

    Mackmyra har inte lyckats än även om de har fått ut en stor mängd flaskor i butiker. De har fortfarande en ekonomi som är konkursmässig och man kan inte låna hur länge som helst.

    Mjödhamnen har större problem med sin ekonomi, och det är ekonomin som styr. Nu inväntar vi balans och resultaträkningarna för 2012 och ser om Svensk Mjöd har någon framtid. Sedan får man vara hur entusiastisk man vill, det är till slut ekonomin som sätter gränser för vad som är möjligt.

    #17158

    HF verkar ha tagit bort produkten TEJ (mjöd) ur sitt sortiment. På systemet kan den inte beställas mera.

    Svart på vitt, Mjöd har ingen framtid.

    #17161

    Ok,
    jag förstår,
    om man inte genast lyckas med något ska man omgående lägga ner det för det är ändå ingen idé att vara nyskapande och försöka utveckla något eget och nytt.

    Vi tar sikte bakåt och slutar inte förrän vi når sten åldern eller når ett samhälle som liknar amishfolkets.

    mvh edward  😛

    #17162

    HF verkar ha tagit bort produkten TEJ (mjöd) ur sitt sortiment. På systemet kan den inte beställas mera.Svart på vitt, Mjöd har ingen framtid.

    Så med andra ord, det är slut såld  😮

    mvh edward  😛

    #17189

    YOUTUBE FILM om mjöd sorter och mjödmanen

    http://www.youtube.com/watch?v=lmQ7RbZfgEo

    mvh edward  😛

    #17190

    Problemet är kanske inte marknadsföring, youtube snuttar eller entusiasm utan debit och kredit! Marknaden är för liten, kostnaden per flaska för hög!! Det funkar inte.

    Man kan få en hygglig Amarone för samma pris som en flaska däst mjöd.

    #17194

    Valfrihet är kanske något dåligt  ???

    mvh edward  😛

    #17197

    Vad är valfrihet i din värld? Marknaden styrs av tillgång och efterfrågan.

    Hög tillgång, låg efterfrågan = lägre pris.
    Låg tillgång, hög efterfrågan = högre pris.

    Ett stort problem är alla bidrag som delas ut i Sverige, alla satsar på bidrag i alla dess former. En del gårdar har djur som de egentligen inte skulle satsat på men gör det pga bidragen. Samma sak gäller flera olika grödor.

    Sverige är ett bidragsland helt anpassat efter bidrag. Att sitta med EU blanketter och fylla i bidragsansökningar har blivit en livsstil. Gårdsstödet i Sverige är näst högst inom EU.

    Nu är det biodlarorganisationer som arbetar för att biodlare skall få mera bidrag. bidrag direkt till Biodlaren. Alla livskraftiga företag kommer att gå under och alla med bidragsberoende kommer att klara sig med dålig lönsamhet tills bidragen dras in.

    Det finns näringar med bidrag som är i förfall, det blir en stor kollaps när bidragen minskar. När omställningsbidragen tar slut från Mjölk till Honung och när man inte längre kan kvitta vinster i jordbruksverksamheten med en i realiteten olönsam honungsproduktion tar allt slut. Vad skall de göra sen? Sälja av som alla andra.

    Det kommer snart anspråk på stöd för att göra Mjöd, om det inte redan finns.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Ämnet ’Nya produkter på systembolaget!’ är stängt för nya svar.