Nya vaxkakor i yngellådorna?

Hem Forum Praktisk biodling Nya vaxkakor i yngellådorna?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14577

    Hur gör jag för att byta ut mörka vaxkakor i yngellådorna? Jag har uppstaplingskupor (lågnormal) och brukar ha yngel i de två nedersta lådorna. Jag brukar övervintra bina på två lådor.

    #17514

    Hej
    Det finns säkert många olika sätt, men jag gör så här:
      I juni sätter jag på en skattlåda som bara innehåller mellanväggar. Bina bygger ut dem, fyller med honung, som jag slungar, osv. Till hösten har jag då en låda med 10 nya ljusa utbyggda ramar – per samhälle.
      I slutet av juli flyttar jag ner spärrgallret till mellan låda 1 och 2 (annars är det mellan låda 2 och 3, räknat nedifrån) och ser till att drottningen är i låda 1 (understa). Ynglet får krypa ut ur vaxet i låda nr 2.
      I mitten av augusti kan det finnas någon ram från låda 2 som jag kan slunga vid slutslungningen. Vaxet i låda 2 är mörkt, och det smälter jag ner senare under hösten.
      Vinterfordringen börjar jag direkt efter att jag slutslungat i mitten av augusti. Alla lådor utom nr 1 (den understa) är bortplockade, och i den får bina dra ner sitt foder – det blir trångt och en del bin hänger utanför.
      I början av november gör jag en oxalsyrabehandling av bina i låda 1, och efter att jag droppat ner oxalsyran, sätter jag lådan med de nya ljusa vaxkakorna under låda nr 1. Sen får samhället invintra sig på de två lådorna.
      På vintern/våren står samhället alltså på två lådor, med fodret överst och nytt vax underst. I april byter jag botten, och kan vänta med att rota i samhällena till början/mitten av maj.
    …Och på det viset rullar det på.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in