Nybörjarfrågor

Hem Forum Praktisk biodling Nybörjarfrågor

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14443

    Hej
    Har nu haft två sammhällen min första sommar och försöker förstå hur man bäst invintrar.

    Efter mycket diskuterande o funderande så sitter de nu på en nacka låda.
    Jag läser nu tips i äldre bitidningar.

    ”Om man invintrar på en låda så är det en fördel att sätta en tom låda under.
    Sätt två ramar i den undre lådan som bina kan klättra på”

    Luften i den undre lådan fungerar väl också som isolering.
    Luft isolerar bättre om den är mer stillastående.
    Borde det då inte bli bättre med fullbestyckad undre låda?

    I en tidning fanns tips ang hur man invintrar flera reservdrottningar i samma låda.
    Man lägger en botten som täcker 2/3 mellan lådorna.
    Det bildar en farstu som ska underlätta.
    Borde det då inte alltid underlätta, även vid en ”normal invintring?

    Jag har förstått att det underlättar att ha en extra botten vid rengörningen på våren.
    Jag har en träbotten som verkar passa mina nacka kupor.
    Dock har den inget luftintag.
    Tänkte borra upp hål och sätta ett myggnät över.
    Kommer bina att täppa igen  dessa hål?
    Även original bottern har nät med typ 3mm maskor.
    Varför sätter inte bina igen dessa?

    Jag tänker flytta bina till nästa år.
    Har frågat förut här och fått rekommendationen att göra flytten i november.
    Tänker nu i oktober göra oxalsyrebehandlingen.
    Är det kanske bättre att göra det samtidigt?
    DVS störa bina mycket en gång istället för mindre två gånger?

    Hälsningar
    Kjell

    #16895

    Jag hade flyttat först och oxalsyrabehandlat efter någon vecka, men har inget konkret att gå på mer än min intuition. Jag ska göra så själv med en av mina bigårdar om några veckor.

    Extra låda under kanske är bra, jag har aldrig provat och har bra övervintringsresultat. Risken med en tomlåda under är att kupan blåser omkull.

    Ang. extra botten så rengör inte jag bottnar, det gör bina bra själva när det blir lite varmare enligt mig. Att ha myggnät i bottnen fungerar bra på sommaren vet jag, har inte provat på vintern. Ibland kittar bina igen hela nätbottnen, oftast i en stor kaka ovanför nätet, inte i maskorna, men det är rätt ovanligt, förra vintern var det bara ett samhälle som gjort så för mig.

    #16896

    Kupan blåser inte omkull för en tomlåda under. Det kan förbättra ventilation och vill man det kan man också plocka bort två ytterramar i nedre lådan. Allt detta gäller förstås invintring på två lådor med ramar i undre lådan. Tomlådan ger inte mera än så och är kanske onödig och skapar bara mera jobb.
    Vill man att taket sitter på skall man använda spännband runt hela kupan. Jag har samhällen på tre lådor som inte blåser omkull.
    Viktigaste komponenten i kupan är nätbottnen, tänk på bina och kosta på sig en riktig utprovad nätbotten typ nacka nätbotten.

    #16909

    Kupor blåser visst omkull om de står öppet och i jordbrukslandskap finns inte alltid något alternativ. Jag har själv haft kupor på tomten som blåst omkull på vintern och min biodlande granne hade två kupor inkl. benställning och spännband som blåste omkull i ett paket i för något år sedan. Och under stormen Gudrun eller Per blåste en hel bigård ner i en å för en biodlarbekant, jag vet dock inte om de välte men drunknade gjorde de i alla fall. Du har ännu mycket att lära om biodling.

    Men största risken för omkullblåsning är inte vintern med låda under, det är i maj när man satt till skattlåda innan det kommit tyngd i första lådorna.

    #16910

    Det blåser bra ute i Roslagen och skärgården kan jag lova och inga av mina kupor har blåst omkull än. Jag har haft ett tak av en gång och gick sedan över till spännband, efter det inget.
    Kan det bero på att jag har 3/4 Langstroth format och de omkullblåsta haft LN är det ytterligare ett skäl att välja lämpligt format eller kanske välja lämpligare bigårdsplacering.

    #16911

    Nybörjarens största problem är oftast inte kupmaterialet.

    1) introduktionsutbildning (även kallad nybörjarkurs)
    2) utbildning i bisjukdomar (varroa, varroa, varroa)
    3) invintring med foderlådan!!
    4) hantering av myrsyra och oxalsyra
    5) avläggare

    Resten klarar vem som helst som gått utbildningarna även om det finns ganska många som vill kalla det rocket science. Mentorskapet kan bli lika mycket en fälla som problemlösning, något att tänka på. Ändå vill sura utbildare att Mentorn är nummer 1).

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in