Olika riktningar på ramarna

Hem Forum Praktisk biodling Olika riktningar på ramarna

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14843

    Hej
    Tänkte byta från Svea till LN på några samhällen genom att ställa en LN på en Svea.
    Det går enkelt om ramarna får gå i olika riktningar på övre o undre lådan
    Är det ok?
    /kjell

    #18716

    Helt ok om du frågar bina ja!

    #18717

    Det är inte ok att låta ramarna stå så över vintern. Allt nedfall från övre lådan lägger sig på den undre lådans överlister och blockerar ventilationen. Annars är det ett perfekt sätt att byta ramformat, särskilt om man har 8- ramars lågnormal. Då blir det samma yttermått som en 10-ramars svea.

    #18718

    Tack för svaren.
    Jag tolkar det som att det i princip inte vore ett problem att ha olika riktning på lådorna.
    Dock kan det bli problem om/när alltför mycket nedfall täpper till ventilationen.

    Det finns några honungsramar i första lådan.
    När jag vinterfodrar kommer väl all, eller merparten att hamna i översta lådan.
    Så småningom kommer väl alla bin att gå upp till den översta lådan.
    När gör de det?
    Kan man i november/december anta att alla bin är i övre lådan och då bara ta bort den undre, eller byta den till en tomlåda.
    Då borde jag kunna ha olika riktningar på ramarna utan att riskera att nedfallet täpper igen?
    /Kjell

    #18719

    Har bina den möjligheten så går de i vinterklunga på yngelrummets under vintern tomma vaxkakor och har då det mesta fodret i ”skattlådan”, eller  överlådan om man vill kalla den så. Under vintern förflyttar biklungan sig uppåt, men det går så väldigt sakta så de är inte uppe i överlådan förrän fram i februari. Det kan bli lite krux för klungan när den får skruva sig över från låda ett till låda två, då den befinner sig där under kanske över en månad och inte avfallet har rak bana ner till botten.

    #18720

    Så småningom kommer väl alla bin att gå upp till den översta lådan.
    När gör de det?

    I månadsskiftet mars-april är undre lådan oftast som tommast, men helt tom blir den normalt inte.

    #18722

    Då verkar det som om jag måste tänka om och bygga något nytt.
    Tack för svaren.
    /Kjell

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in