Onödiga saker

Hem Forum Praktisk biodling Onödiga saker

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14381

    Ibland köper man grejer till biodlingen som man ångrar. Helt eller halvt onödiga eller kanske inte funktionella.
    Fast åsikterna kan säkert gå isär En del kanske uppskattar det jag tycker är värdelöst…

    Men jag börjar med:

    – Lyssningsstetoskop för att höra bina på vintern. Vad f-n ska man med det till och vad kan man göra om dom tystnar?

    – Ramhylsor. OK Tanken är god, men tråden hamnar p g a hatten lite utanför ramen och det tar mycket tid att montera = onödigt.

    – Trådspännare. Med rätt teknik kan man få sting på alla trådar utan spännare. Bättre att ”spela lite” på trådarna och hämta hem med en tång (ny ram) eller bända med pryl (på gammal ram)
    Vi har en spännare och använder den kanske på 1 ram av 100.

    – Rökpust. På riktigt trilskiga samhällen kanske det är bra i enstaka fall. Men med rätt skyddsklädsel så får dom surra upp som dom vill. Förresten så kan röken ha motsatt effekt. Vattendusch gör jobbet till 99%

    #16363

    Helt korrekt inställning!

    Man kan göra listan ännu längre … bara att kolla om bina lever väldigt tidigt på våren är meningslöst, om inte destruktivt. Oroliga biodlare gör ändå så. Mycket bättre att ge dem bra skötsel och ordentligt med vinterfoder och ha rätt utrustning så slipper man oroa sig.

    De bin som dör, dör ändå. Ett dött samhälle är ett dött samhälle när man än tittar!

    Man kan ta död på skrönor också, meningslösa skrönor som figurerar bland en gruppering biodlare som egentligen är destruktiva i en modern biodling.

    #16364

    En vän till mig sa att ”Biodling är en prylsport” är benägen att hålla med ibland  😀

    #16365

    Precis! Håller absolut med!  ;D ;D ;D

    Det finns dom som har för många prylar! Flest prylar när man dör vinner!!

    #16370

    – Min första bikupebänk med ett antal konstiga sågsnitt och detaljer.

    #16371

    – Min första bikupebänk med ett antal konstiga sågsnitt och detaljer.

    Nån som ”tänkt till” i all välmening men för rationell hantering kanske värdet är begränsat.

    Samma sak med Skälderhuskupan (nu får jag väl halva Sverige emot mig). Dubbla bigångar, perforerad masonit… SUCK!!!
    60 år av samlat tillkrånglande. Finns jättefina enkla träkupor typ Ljusaberg om man nu vill ha de.

    #16373

    Skälderhuskupan är tungjobbad och på tok för dyr, deras eps variant är väl det enda vettiga men med ett pris på dryga 500 spänn för en skattlåda så försvinner det alternativet också.

    #16374

    – Min första bikupebänk med ett antal konstiga sågsnitt och detaljer.

    Nån som ”tänkt till” i all välmening men för rationell hantering kanske värdet är begränsat.

    Samma sak med Skälderhuskupan (nu får jag väl halva Sverige emot mig). Dubbla bigångar, perforerad masonit… SUCK!!!
    60 år av samlat tillkrånglande. Finns jättefina enkla träkupor typ Ljusaberg om man nu vill ha de.

    Många lådor har dubbla bigångar typ nackakupan med plastram, inget fel på det.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in