Östervålakupan – fråga

Hem Forum Praktisk biodling Östervålakupan – fråga

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15438

    Nybörjarfråga..
    Jag har införskaffat Östervålakupor från Biredskapsfabriken. Det står på leverantörens sida följande om kupan ”..när man gör avläggare som enkelt kan ställas över/under modersamhället” om de flusterkaruseller som finns på varje låda.

    Har gått kurs, tittat på ett antal filmer och läst en del om att göra avläggare, men aldrig sett denna variant där man ställer avläggaren över/under modersamhället. Fungerar det att göra så?

    #20189

    Varför skulle det inte fungera att göra så?  😉

    Broder google ger några träffar på ”toppavläggare”. En av dem: https://alltombiodling.se/toppavlaggare-i-svarmforhindringssyfte/
    För den som kan utrikiska finns mängder med info om metoden…

    Lycka till!

    #20190

    Allt är säkert självklart när man hållit på ett tag, när man är ny inom ämnet uppstår lätt frågetecken och därav säkerligen många frågor som verkar halvdumma, vet själv vilka frågor jag brukar få av de som köper höns och ankor av mig..

    #20191

    Det finns ingen fråga som är för dum för att ställa!  🙂 Frågar man inte så lär man sig inte…

    #20194

    Har gått kurs, tittat på ett antal filmer och läst en del om att göra avläggare, men aldrig sett denna variant där man ställer avläggaren över/under modersamhället. Fungerar det att göra så?

    Att göra avläggare handlar på olika sätt om att dela ett samhälle till två eller flera. Man kan dela och tillsätta en färdigparad drottning, eller så låter man avläggaren dra upp egen drottning. När man delar kan man dela med hjälp av yngelramar, eller så delar man med hjälp av dragbina. Möjligheterna är oändliga, och alla metoder har sina för-respektive nackdelar.

    Om man vill ställa avläggaren ovanpå eller under modersamhället och använda sig av dubbla flusteröppningar fungerar det bra. Jag gissar att metoden påminner om samma tillvägagångssätt som när man drottningodlar med Cloak board. Eller så gör man en (omvänd) toppavläggare så att dragbina flyger in i avläggaren. Som sagt; möjligheterna är oändliga. Lycka till!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in