Oxalsyra

Hem Forum Bihälsa Oxalsyra

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14862

    Hej!
    I senaste numret av bitidningen läste jag att nu är det dags att behandla med oxalsyra. Samtidigt så är det väldigt stor skillnad i temperatur över landet, i Kalmar där jag bor är det nog fortfarande meteorologisk sommar. Visst har det varit en frostnatt men den har följts upp av ett par varma dagar med snitt över 10ºc.

    Eftersom bina inte har kalender så är det troligvis mer intressant att gå på någon slags medeltemperatur under en viss tid. Hur kallt ska det vara hur länge innan man kan rimligt anta att bina har bildat klot?

    Kan meddela att ett par kämpande bin var ute och flög så sent som igår. Finns inte mycket att hitta men skam den som ger sig 🙂

    #18796

    Nu är det inte klotet som är viktigaste faktorn, utan att sista cellen täckt yngel är kläckt. Varierar mycket med drottning, ras osv osv. Du lär känna dina bin med åren, men behandla hellre för sent än för tidigt om du vill ha yngelfritt då du gör det…

    #18801

    Tack Thomas
    Ska höra mig för med den lokala föreningen när de brukar behandla så får jag bilda mig en egen uppfattning de kommande åren 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in