Påfyllning av socker

Hem Forum Praktisk biodling Påfyllning av socker

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15075

    Hej
    Har ett svagt samhälle som jag chansade på att vintra in
    Det tog snabbt 18kg socker
    Gjorde oxalsyrebehandlingen nu och upptäckte att sockret är borta
    Det har nog blivit rövat
    Kan man ge mer socker så här sent?
    Vill inte störa de starka samhällena genom att ta ramar från dem
    Inte heller slå ihop med annat
    Om ny sockergiva inte funkar, vad gör jag då?
    Låter det vara o tar hand om det döda samhället i vår?
    Slå ut långt bort i skogen redan nu?
    /Kjell

    #19265

    Jag tror inte på att mata nu. Bäst är att ta ramar från annat samhälle. Hur stort är samhället? Det kanske räcker med tre ramar med foder för att de ska klara sig över vintern? För någon mat måste de väl ha kvar, eller är det helt tomt?

    Det är inget problem att störa samhällena o ta några ramar.

    #19269

    Varför chansar man inte på att mata nu? Lite uppvärmd sockerlösning som man ger dagtid när solen lyser och temperaturen är någorlunda ok. Vi har haft över 10 grader vissa dagar den här veckan.

    Visst, man har inte oddsen med sig direkt, men det skulle väl inte vara omöjligt?

    #19271

    Jag hade tagit ramar från de starkaste mitt på dagen nu då det är för årstiden varmt.

    #19273

    Varför chansar man inte på att mata nu? Lite uppvärmd sockerlösning som man ger dagtid när solen lyser och temperaturen är någorlunda ok. Vi har haft över 10 grader vissa dagar den här veckan.

    Visst, man har inte oddsen med sig direkt, men det skulle väl inte vara omöjligt?

    Varför chansa om det finns bättre alternativ? De kanske tar foder, men de ska också hinna processa det innan det blir kallt. Det är mycket svårare för samhället att minska vattenhalten på sockerlösningen senhöst än sensommar. Om de kan torka ner fodret till lagringsfoder på en vecka under aug tar det tre veckor i okt.

    #19275

    Varför chansa om det finns bättre alternativ? De kanske tar foder, men de ska också hinna processa det innan det blir kallt. Det är mycket svårare för samhället att minska vattenhalten på sockerlösningen senhöst än sensommar. Om de kan torka ner fodret till lagringsfoder på en vecka under aug tar det tre veckor i okt.

    Det är sant som du säger, tänkte inte så långt. Jag känner bara att alternativet att fiska upp några foder-ramar från andra samhällen innebär ju att även dessa blir utsatta för en viss risk, eftersom de får mindre socker än det var tänkt.

    Jag hade nog ändå satsat på färdiginverterat socker, dvs Bifor i öppet kärl så att bina inte bara täpper igen hålen på spannen. Då ändrar man inte förutsättningarna för andra samhällen, samt minskar ner torktiden för lagringen än om kör på hemmablandad sockerlösning. Sen får det bära eller brista. Det är ju inte värre än att man får göra en extra avläggare nästa säsong.  😀

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in