Påverka konsistensen på honung

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Påverka konsistensen på honung

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14999

    Hej gott folk!
    Första slungningen är genomförd! En av bigårdarna har gått på raps och den är som den är den honungen på gott och ont. Den andra bigården har inte haft tillgång till raps och har gått på maskros, äpple, körsbär å annat smått å gott som de hittat i skogen.

    Rapshonungen har jag rört och den andra honungen har jag ympat. Det är här mina frågor dyker upp.

    Efter ympning så tappade jag upp på burk, blev ungefär 20 burkar som jag placerade i jordkällaren. Vattenhalten låg på 14% visade refraktometern. Efter en vecka ca kollade jag läget i en av burkarna och den hade blivit jämn å fin så jag började konsumera.

    Upplever nu, ytterligare någon vecka senare, att honungen blivit väldigt hård. Hade liknande problem förra året på hösten just att honungen blev hård. Mitt mål är att få fram mjukare honung men undrar hur mycket jag har att säga till om i processen och hur mycket som helt enkelt är den honung baserad på den nektar som bina dragit in.

    Ympar honungen från en burk med mjuk och trevlig honung men det verkar sprida sig dåligt till den nyslungade honungen.

    Vill gärna höra era erfarenheter och knep, är rätt säker på att jag inte är den första som ställt sig frågan 🙂

    #19088

    Är nog ganska vanligt att ympad honung först blir riktigt hård men efterhand (månader) ånyo mjuknar lite.
    Din refraktometer tror jag inte riktigt på 😉
    Mvh /M

    #19094

    Jaså? Se där ja, stämmer förvisso med fjolårets honung som också var hård som attan i början men mjuknade efter ett par månader.

    Men om jag då istället rör honungen går det då att få den till en mjukare konsistens direkt?

    #19102

    Vad har du för temp i källaren? Är det för kallt kan resultatet bli hård honung. Jag håller 12-14 grader vilket blir bra för det mesta. Två – tre veckor brukar den bli bra efter tappnig.

    #18693

    Osäker på det Bo, har bara bott här en månad ungefär men skulle tippa på 15-16 grader. Men får kolla den honungen för isf borde den bara mogen för att mjukna till ungefär nu

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in