Plastramar

Hem Forum Praktisk biodling Plastramar

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15420

    Nu är det så att jag går i tankarna om att använda mig av plastramar istället för trä med mellanvägg.

    Fördelarna
    jag förstår att man kan vara mycket mera våldsam när det gäller slungning vilket är en fördel när man bor på västkusten med massor med ljung.
    Man behöver inte oroa sig för att vaxmellanväggarna rasar p.g.a inblandning av paraffin eller annat olämpligt medel (ja sådant händer)
    Inget trådande eller spikande

    Nackdelarna
    Kladd när man ska ta dom i bruk och ska vaxa plasten och tiden det tar
    Inget trådande eller spikande (mest för terapi)
    Kostnaden då vad jag förstår är själva plastramen jämförbar med ramvirke och mellanvägg men vaxet tillkommer.

    Tankar och synpunkter på detta mottages tacksamt

    #20126

    Hej,jag har oxå börjat byta ut trä mot plast,man får ju alltid ett överskott på vax ifrån avtäckningsvaxet och drönarramarna,och hittills har bina gillat dom bättre än trä/mellanvägg,men bara man rollar tjockt med vax från början är det inga problem. Tycker det är väldigt smidigt iallafall.  🙂

    #20130

    Det var ju uppmuntrande att höra.

    Hur är det med vildbygge på plastramar ?

    Vilket format och tillverkare har du ramar ifrån ?

    Har du någon uppskattning om hur mycket vax per ram det går åt ?

    Hur hur rensar du drönarna från vaxet ?
    Hehe blev många frågor där

    #20132

    Har haft lite vildbygge på ngn ram,men det berodde på att jag slarvat med rollningen. Hur mycket det går åt vet jag inte,men likvärdigt en mellanvägg tror jag. Jag har LN format och den kokbara modellen.  Smälter mina drönarutskärningar i en saftmaja som jag först lägger som en påse av fiberduk i så silas vaxet på samma gång.

    #20133

    Kruxet med plastramar är väl rengöringen på dem? Har fått höra att de slår sig lätt när man ska ånga dem.

    Men som honungsramar tror jag de är bra, de smälter man inte ur så ofta.

    #20136

    Kruxet med plastramar är väl rengöringen på dem? Har fått höra att de slår sig lätt när man ska ånga dem.

    Men som honungsramar tror jag de är bra, de smälter man inte ur så ofta.

    Av samma orsaker vet jag flera som har träramar under spg och plastramar över spg.

    #20137

    Kan det vara så att när dom skriver kokbara så är et bara runt 100° dom tål ?
    Ångning kan mig veterligen vara mycket högre temperatur än så beroende på trycket än så.

    Eller Kan det vara fukten i sig som gör att dom kroknar ?
    Vet att all plast tål inte fukt/vatten.

    #20139

    Eller Kan det vara fukten i sig som gör att dom kroknar ?
    Vet att all plast tål inte fukt/vatten.

    Svårt att tänka mig att plastramar skulle vara känsliga för fukt. Tror mer det beror på att hela ramen har kontakt med sig själv; mellanväggen binder ihop alla sidorna. Minska ojämnhet eller värmeutvidgning ger ju utslag i själva ramen direkt. Men det är bara en god gissning..

    #20143

    Men vi vet bestämt att dom slår sig när dom ångas fastän dom säljs som kokbara?

    Eller är det bara något som sägs för att man är konservativ ?

    #20155

    Fast jag tycker det är onödigt att ånga väck vaxet,tar man en liten spackelspade tar det knappt ingen tid att skrapa bort det gamla vaxet och smälta i saftmajan,vill man sen kan man doppa dom i en gryta kokande vatten lite snabbt för att få bort de sista,men då får man rolla dom igen förstås. Man får prova sig fram vilket som passar ens egna biodling bäst helt enkelt. Prova med några ramar först innan man köper på sig ett lager och testa är mitt råd… 😉

    #20186

    Har inskaffat ett 40 tal plastramar som skall vara kokbara.

    Har rollat dom med vax och är förvånad hur lätt det gick att applicera vaxet på ett snyggt och sölfritt sätt.

    Tittar man på bara tiden så går det mycket fortare än att spika,tråda och smälta in vax mellanväggar, Sen tror jag inte på att åtgången är lika med en mellanvägg utan närmare 40 gr.

    Då återstår det bara att se vad flickorna tycker om detta påhittet.

    #20184

    Fast jag tycker det är onödigt att ånga väck vaxet,tar man en liten spackelspade tar det knappt ingen tid att skrapa bort det gamla vaxet och smälta i saftmajan,vill man sen kan man doppa dom i en gryta kokande vatten lite snabbt för att få bort de sista,men då får man rolla dom igen förstås. Man får prova sig fram vilket som passar ens egna biodling bäst helt enkelt. Prova med några ramar först innan man köper på sig ett lager och testa är mitt råd… 😉

    Men hur rengör du ramarna då om du inte ångar? Jag tänker mest på sporer från tex yngelröta. Grejen med träramar är ju att man smälter ur, och sedan tvättas ramarna med soda för att ta kål på kreti och pleti.

    Eller menar du, att du skrapar ramarna ovanför spärrgallret?

    #20187

    Det går att skrapa,ånga,eller köra med högtryckstvätten,det tänkte jag prova till hösten,och det går utmärkt att ge ramarna samma behandling för övrigt som träramarna om man vill…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in