Plastramar i andra yngelådan

Hem Forum Redskap Plastramar i andra yngelådan

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15570

    Någon som har erfarenhet av plastramar.
    Jag fick fick mina första bin för 8 dagar sedan i träramar. Har nu vaxat plastramar lite tunt och satt som andra yngellåda över den gamla. Bina går inte upp till plast ramarna. Har precis lyft upp 2 träramar fulla med bi till nya yngellådan och satt 2 plastramar i första yngellådan. Bytt 2 st ramar alltså.
    Vad kan jag mer göra? Rolla på mer vax?

    #20371

    Det måste hinna kläckas fram mer bin för att ta fler ramar i anspråk. Bra drag påskyndar utbyggnad av nya ramar. I väntan på bättre väder händer inte så mycket om de inte stimuleras. Avvakta och se vad som händer när varmare väder kommer. Tror det kommer lösa sig med lite mer tid.
    /Michael

    #20372

    Tack Michael J. Då avvaktar jag.
    Det är svårt att prata om erfarenheter av dessa ramar eftersom många är inkörda på träramar.
    En sa igår att bina inte tycker om plastramar.
    Ni som använder plastramar får gärna peppra mig som helt ny och ge ev. tips. Tack

    #20373

    Plast och trä har båda sina för och nackdelar.
    Bina bygger bara där det är vax på ramen så se till att vaxa hela vägen ut i kanterna.
    En del bin är piggare på att bygga på plast än andra, men i ett bra drag så verkar de inte vara lika petiga utan bygger som vilken annan mellanvägg som helst.
    Att bedöma bistyrka och framför allt när man skall gå från en låda till två (i yngelrum tex) kan vara en svår bedömning. Men har samhället flera täckta yngelramar och det är bin överallt i lådan så kommer de ta en låda 2 i besittning så snart det kläcks fram nytt.
    /Michael

    #20374

    Plastramar används vanligtvis enbart i skattlådor. Hur har ni tänkt att rengöra dem efter att det varit några omgångar yngel i dem?

    Starka samhällen bygger gärna ut plastramar när det är drag eller vid drivfodring.

    Mvh

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in