Propolis från vaxhanteringen

Hem Forum Praktisk biodling Propolis från vaxhanteringen

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14487

    Jag har fått tag på lite grådaskigt ”förorenat” vax i klumpar till rätt pris. Det är både bin och skräp i vaxet.
    Vaxet smälter jag om i en vaxsmältare insvept i täckväv och ut kommer gult rent vax i mina hinkar.
    Innan jag kör vaxet i desinficerbehållaren (+120 grader) skrapar jag rent bottnarna på klumparna som på denna video.

    Vilket skick har detta om det nu är Propolis och hur pass användbart (kommersiellt) är det? Det blir några kilon.

    http://www.youtube.com/watch?v=M2Idl9pk28s

    #17175

    Det sitter en hålad plåt (grovsil) i vaxsmältaren och tillsammans med väven blir vaxet rent från grövre partiklar och får rätt färg.

    En nackdel med noggrann/bra vaxhantering är att det blir flera omsmältningar.

    1) Den som gjorde första klumpen.
    2) I min vaxsmältare (filtrering)
    3) I min vaxdesinficerare för att döda sporer från AY/Nosema.

    Hinkarna skall svalna långsamt och jag ställer dem innanför dörren så värmeförlusterna hamnar på rätt sida. Annars föredrar jag att hålla till utomhus på oöm plats med vax.

    #17179

    Lite bilder på primitiv vaxhanteringen.

    Detta vax är så ospecificerat och orent att jag först filtrerar och silar rent i hinkar och tar bort slagget i klumpens botten innan jag använder vaxet i mina maskiner.

    #17180

    Bilder på vaxet.

    #17181

    Vaxet i grytan. Notera -12 grader ute.

    #17182

    Det filtrerade vaxet i hink. Jag anväder Bauhaus Nautic hinkar.
    De kostar 19 sek/st men håller längre, är högre och stadigare än en gratis Bifor hink. Hinken släpper vaxet bättre och man behöver inget vatten i bottnen.

    #17183

    Tvättad klump!

    Jag får plats med 5-6 st sådana klumpar åt gången i vaxapparaterna och totalt kan man samla upp en knapp 1/2 dl gucka som filtreras bort och sedan är vaxet nära på kliniskt rent.

    #17184

    Glöm inte att vara artig och lämna tillbaka vaxmaja och sil till hustrun och tacka för lånet!

    #17192

    Skall kanske komplettera med att Vaxhantering är drygt.

    ca 120 kg, ca 16 hinkar (7.5 kg/klump i snitt) tar en hel dag med en saftmaja. Det funkar men kräver ständig passning. Kokar det torrt i vattenbehållaren (undre delen) så glöder och bränns vaxrester som hamnat där. Det kan t o m vara brandfarligt.

    Det finns alltså inget marknadspris på klass II Propolis?

    #17247

    -4 grader (uthärdligt). Söndagsmys! 65 kg till som skall städas/saneras bums!

    #17248

    Efter filtrering med vanligt vit täckväv och vanlig sil blir detta gråa trista vaxet ganska så rent.

    Den mörka hinken är smält vax och den ljusa är vax som precis stelnat.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in